AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
948

Sänkning E38 med hjälp av nivåregleringen?

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Tycker att bilen är någon centimeter för hög fram..
tom 18"arna ser små ut!

Har letat runt bland inläggen här, och fått vissa indikationer på
att man kanske kan sänka bilen med hjälp av nivåregleringen?
Kan tänka mig att man borde kunna det genom att "lura" kännaren genom att justera staget till den...?

Så här borde det väl fungera;
1. När bilen trycks ner ändras vinkeln på en arm från den lilla dosan.
2. Nivåregleringen strävar efter att få tillbaks samma vinkel genom att HÖJA bilen.

Om då nivåregleringen även klarar av att sänka en bil som av någon outgrundlig anledning skulle bli för hög, borde det fungera att sänka den genom att manuellt flytta om staget till ett för högt läge...?

Vad tror ni om detta? Någon som provat/hört någon som provat?

Mvh
Johan
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Det fungerar endast bak

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
WAN,

Varför skulle det fungera bak men inte fram? Vad jag kan minnas sitter det lika dan mekanik/teknik till nivåregleringen fram...

Kan det vara så att att bakre dämparna är gjorda för att kunna motverka att bilen blir för hög, exempelvis när man lastar ett släp för tungt i bakkant, medans framdämparna bara kan höja bilen...?

Man vill ju gärna tro att du har fel! =)
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Helt vanliga dämpare fram bak hydraliska som är kopplade till regleringen

po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Johan, Så här fungerar det:
Som redan nämnts så finns nivåreglering endast bak. Bilen känner av hur nedlastad bakvagnen är, med en hydraulventil som via ett länkage är kopplat till den bakre krängningshämmaren, (Sitter mitt på krängningshämmaren). Det borde således gå bra att ändra vinkel på länkagets hävarm för att höja/sänka bakvagnen. EDC-systemet, (om du har det), verkar ju även på de främre stötdämparna, men ändrar bara dämparnas egenskaper, inte dess längd.
På bilens högra sida sitter det små givare vid hjulupphängningen fram och bak. Dessa är till för den automatiska halvljusbilds justeringen.
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Powertoy!

Ahaa! Där ser man ...
Eftersom att jag, tyvärr, inte verkar ha EDC (finns ingen knapp), så antog jag att det var någon form av nivåreglering som dom främre prylarna var till, men nu har jag fått svar.. tackar!
Ska dock kolla lite noggrannare nästa gång jag hänger av framhjulen.. man ser inte så mycket när feting galoscherna sitter kvar.. Existerar nivåreglering fram över huvud taget?

Fick olja, filter och stift bytta i dag.. känns mycket bra! Nu börjar den vara som ny snart.. föregående ägare var inte riktigt typen som håller efter sina bilar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.