AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
531

Köpråd 535i 91:a

Hejsan, av rubriken som talar, vad ska jag kolla, hur e det med topp lock, vad e effekten.
Bilen är Alpin Vit och har rullat 13 000 mil.
vad e den värd. den e helt orginal inga feta fälgar eller något sådant. annars full utr inkl läder, klima m.m.
Några sjuckdomar på dom bilarna?
13000 mil är inte mycket på en 91:a...skulle jag kolla

Udo Dirkelsniff
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Lyssna på ventilerna och kamkedjan. M30-motorn "äter" kamaxel om den får dålig service eller om den s.k banjobulten till kamaxelns smörjoljerör skruvar upp sig. Kamkedjehaverier är MYCKET sällsynt på denna mycket robusta motor men lyssna om den rasslar (stå med friläge i, gasa till och lyssna när varvet sjunker), en bil som gått 13000 mil skall ej rassla nämnvärt.

Maxeffekten i motorn är 211 hk och max vridmoment är 305 Nm.

mvh

MW-Guru
e det en bra bil att äga? på rost och sånt?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kamkedjan håller i normala fall 50000mil...Den första kedjan som brukar ge sig är den som driver oljepumpen,kan börja föra oväsen kring låt säga 30000mil.
Om ditt tilltänkta objekt bara har gått 13000mil så behöver du nog inte oroa dig för sådant slitage om inte bilen är "katastrofservad" tidigare..

Annars är det ju bl.a som MW-Guru skriver kamaxeln som en noggrann koll bör göras på..

Toppen BRUKAR hålla till minst 25000mil innan något måste renoveras på den.

Bottendelen håller i normala fall tills du blir less på bilen :),så oxå vxl.låda o bakaxel.

Vad gäller prisnivån på en vit E34 535 med så få mil är svårare att sia om men kring 35-40 är möjligen realistiskt.

Mvh Janne.
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Kanske något "törstig" då det är en "gammaldags" motor med stor volym. Motorn har anor från 60-talet så det finns inga speciella barnsjukdomar med undantag för kamaxeln, något som kan minimeras med bra och regelbunden service och att man byter alternativt rengör smörjoljeröret med jämna intervall (vid ventiljustering). Det minsta man skall göra är att kolla bultmomentet vid varje ventijustering.

Den är däremot härlig att köra med en potent mix av effekt och vrid. Rost är sällan problem på E34 om dom inte är väldigt dåligt skötta. Den enda rost som fanns på min bil befann sig på ljuddämparna, det är dock fixat nu.

Beroende på din ålder, bostadsort mm så är 535:an inte helt billig i försäkring

mvh

MW-Guru
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Angående om bilen är bra,så säger jag bara så här>>>En av BMW's mest hållbara motorer och övrig mekanik om den skötts på ett bra sätt dvs servad som den ska..

Ett bra köp om du står ut med lite högre bensinförbrukning än "normalt" för storleksklassen.

Vad gäller rost så är inte E34:an känd att rosta speciellt mycket,möjligen runt tanklocket och vid någon dörr list..Finns mycket att söka om detta på forumet.

Kolla sök inlägg<<<<Mycket bra funktion(uppe här till höger).

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.