AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
425

Bil ljud till en 36 325

ThompaK
Hur ska man göra för att få ljud till en 36 325a..sedan?
Har 6*9or i, och har ahft 2 st, 12"audiophile bssar som jag drev med ett Mds hc400 steg, lät skit!!
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Mvh Thomas
Hmm, håller själv på att bygga lite, så jag kan ju dela med mig av mina erfarenheter hittills...

Det jag har gjort är att byta ut skiten som satt i hatthyllan (ett par magnat 5.25" med diskanter och usla filter) mot ett par iaf lite bättre MDS fantatic 5.25", även dessa med tillhörande diskant, dock betydligt bättre filter!
Detta blev lite roligare, men det ger ingen bas att tala om..

Ok, jag gav mig på framsystemet då. Drog nya kablar från huvudenheten (ett par 2x2.5mm2) till kickpanelerna fram, och vidare genom damaskerna i dörrarna upp till spegelplattorna.
Därefter formligen slet jag ur dom ruttna nokia 5.25" som satt i där, samt den skumgummiinfattningen som var förmodad att ge någon form av högtalarlåda.

Skaffade ett Airzona Eagle kit att trycka i, tätade alla hål där luft kan sippra fram och tillbaka så gott det gick (har säkert missat något som inte känns), och därefter i med dämpull, och sedan högtalaren. Diskanterna placerade jag som jag nämt uppe vid spegelplattan, alltså inte i orginaluttagen i dörrarna.

Ok, kalasljud ur framsystemet, och skapligt när det körs samtidigt som baksystemet. Naturligtvis får man lite fasfel då båda körs samtidigt, men det blir svårt att avhjälpa på ett bra sätt...

Problemet är det att jag inte har någon baslåda i ännu, men jag har vissa planer på det:

Att sätta något i hatthyllan som den är i orginal är bara att glömma. Den är tillverkat i ett ytters vekt material, och ingenting man sätter ett baselement i. Dessutom går det inte på direkten, eftersom det är en hel del stål i vägen, vilken man allra helst inte kapar bort...

Det man kan göra är att porta upp hyllan en smula:
Om du känner inuti bagagen upp mot hyllan ganska långt bak mot bakrutan, så märker du att det finns en hel del håligheter där. Antagligen perfekta att sätta i ca 3 st basrör på varje sida i. Dessa ska naturligtvis inte vara direkt kopplade till en baslåda, utan är nog menare till att forsla upp basljudet in i kupén. Alternativet är om du har skidlucka på bilen, då kan du bara öppna den och vara glad!

Nu när du fått en öppning in till kupén borde det inte vara några problem att få in ljudet i bilen längre.

Tänk bara på att du måste skärma av dina bakhögtalare från baslådans element. Annars kommer dessa två att ta ut varandra, med resultatet att baslådan spelar sämre, och dom mindre högtalarna kanske till och med slits ut i förtid, eller åtminstone spelar helt fel.

Jag återkommer om jag lyckas få i någon bas i min bil inom en någorlunda snar framtid!

// Björn

// Björn
ThompaK
Okej, tack så mycket, mycket bra tips..väntar med spänning!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.