AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
791

Fråga om navigator

Någon som har tips på en hyfsad navigationsmojäng för rimlig peng ? Har ingen större nytta av en fast apparat så att montera in bmw's egna navigationssystem är uteslutet, vad jag läst i andra forumsträngar så är det dessutom tveksamt om det går överhuvudtaget om det inte är förberett för det från fabrik. Vet att det finns navigationssystem till pocket-pc och liknande, är det nåt att ha och vad kan man få ett sånt system för ? Har inget behov av en stor display utan det räcker med "röst och pilpekar-modell"
Kolla in Beckers radio/stereo/navigator som bl a säljs av BMW. Många som har tex Z3 har denna eftersom installationen är relativt enkel. Ska se om jag hittar en länk någonstans.

/RS2
Länk

Här står de du behöver veta. Kostnad ungefär 10 kkr.
De fungerar klockrent. Kan du sen få företaget o stå för pocket pcn så är kostnaden bara 4 kkr.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Snälla använd sökfunktionen.
Läs mer om BMW Traffic Pro (Becker).

Länk

/RS2
Tackar !

RS2: Tar tacksamt emot länken om du hittar den !
bmw320i,

Länken är den jag postade ovan även om det handlar mest om Harman Kardon varianten i USA.

Enligt artikeln nedan i tyska AM&S så får Beckers bäst testvärde. Sedan så skadar det ju inte att den säljs via BMW komplett med alla kablar och installations anvisningar.

Länk

/RS2

Okej, tack för hjälpen !

Då var det bara det här med pengar men det kan man inte få hjälp med på forumet antar jag ;)
MJ
86
MJ
328i Touring -13
Finns även små, enkla GPS-antenner som man kopplar till USB-porten på laptopen. Säljs för en dryg tusing på tex Elfa.

//MJ
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Köp en begagnad VDO 5000 med skärm och sätt in.
Finns från 8000:- och uppåt.
Busenkelt, "alla" kablar färdigdraget i radiokablaget.
Förutom kabelstammen mellan monitorn och datorn.
Jag gjorde operationen på några timmar.
Jag har även en garmin emap men det är en väldig skillnad på användarsättet.

Automat är bekvämt
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Den där som hasso hade verkar ju att kunna vara ett bra alternativ. Någon som har erfarenhet av den (tex. hasso själv;) och kunde delge mig om den är värd att satsa på. Får tex. hela Europakartan plats på ett minneskort, eller måste man ha flera ? Hur pass exakt är den i possitions angivelsen ?

Mvh. Patric

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du får plats med hela sverige+norge på ett 128MB kort.
Men det finns ju större kort. Enda luriga hittills är att Destinator programmet vill bara känna av ett minneskort + internminnet.
jag har två 128 ett CF i påhängsjacka+ett SD i orginaluttaget+ 64mb internt
Har inte hittad lösningen på detta än.
Men för övrigt så är det lika med en originalmonterad Navi.
Varken bättre eller sämre. :)) Samma divalater i mellanåt.
Sverige är indelat i 3 områden så ska du byta från östra till västra sverige vid nån länsgräns så får du göra det manuellt på en meny i programmet.
Läs min dagbok har refererat en del hur det fungerar. Folke kör med samma koncept men en annan handdator, Wendtan är osså på gång med nått dylikt.
Det bästa är ju att du kan flytta mellan olika bilar . Det har ju även kommit en ny påhängsjacke NAVI Navman 3400 som ska vara nått likande.
Hur många mb hela europa är på har jag inte kollat. Det är ju indelat i olika områden det också.

///MVH Hasso
Länk

33
246
330 diesel
i8 - 15
i3 - 17
Tesla S 90D
Hej!

Nåt jag undrar över är om den hinner uppdatera snabbt om man exempelvis behöver göra en sväng väldigt snabbt efter den första svängen? Är GPS:en och Ipaq:ens processor så snabba så att kartan uppdateras på en gång?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
De gånger som det är snabba svängar:)) så talar damen enligt följande sväng höger följt av vänster då ligger hon en kurva före :)) Hon talar också viken av avfarterna du ska ta ut ur rondellen tex. Och på svenska:))
Den hinner med om du håller hastighetsbegränsningen i stan, kör du fortare så kan det lite snävt om du ska svänga ofta.
Ipacen har ju ingen hastighetssignal från bilen som origannavin har. men det är inga problem ändå. Testade hastighetsövervakningen och så fort jag bara närmade mig 11 km/h över begränsningen så vart det ett jädrans gnat som man har nog av ändå om ni förstår.
Den är också snabb på att omberäkna rutten om du kommer fel och då är det du som gör fel som vanligt. :))

///MVH Hasso
Länk

33
246
330 diesel
i8 - 15
i3 - 17
Tesla S 90D
Hej!

Låter ju bra det där. Kanske får bli ett köp.

Mvh
Erik
33
246
330 diesel
i8 - 15
i3 - 17
Tesla S 90D
Ser även att det finns nåt som heter TomTom Navigator 2. Är det nån som använder den som kan ge lite feed-back? Bättre/sämre än Destinator ?

Mvh
Erik
Lite sämre enl. de flesta tester. Destinator är den programvara som gäller för dagen.
Vill förresten kolla av om nån mer än jag har märkt av lite störningar i GPS-systemet de senaste dagarna, damen i burken försöker ibland rekommendera "sväng höger" osv där det absolut är olämpligt. Bör isf gälla alla GPS-baserade system.

MJ: Bara en GPS-antenn och en PC ger ju inte så mycket, en vettig programvara måste till också. Kom gärna med förslag om du har testat nåt. GPSS är en freeware som finns att hämta hem men inte så speciellt upphetsande. Sen är ju en laptop lite bökig att montera vettigt i en personbil kanske. Och lämnar man bilen mer än 5 sek så är det lika bra att ha rutan nervevad, blir mindre glassplitter i bilen då...

FP
sno
Destinator eller NavMan3400, jag lider av ambivalens infør valet.

Har ingen PocketPC så måste køpa allt från scracth ændå.

Någon som kanskte har testat Navman och kan rekommendera ?
Inte testat själv men enl. test i Allt om handdatorer så var Destinator bättre vill jag minnas. två olika koncept, Navman har ju antenn mm inbygt i PDAn:s ryggsäck, denna måste då sitta framme under vindrutan, inte så trevligt, extremt svårt att se i motljus från solen osv. Jag föredrar separat antenn och fri placering av PDA:n.

FP
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Till Navman fins en extern antenn med trådlös överföring upp till ca 0,5m. Fick en rekomendation att testa den om mottagningen skulle strula. Vissa BMW (mfl. märken) har ju skärmad ruta som inte är GPS vänlig. Denna antenn skulle enl. honom ( försäljnings chef, Navman Sverige) kosta ca 1200-1300:-.
Jag har som sagt Nyligen köpt en IPAQ/Navman som jag skall försöka koppla ihop i helgen. Utan att ha testat än så ser Navman på pappret ut att vara det bättre alternativet.

Mvh. Patric

Länk
Jag hittade ett tips som kanske kan lösa Hassos problem. Finns på:

Länk

Tipp #1: Es kommt leider häufig vor, dass sich die Karten nicht direkt auf eine Speicherkarte installieren lassen. Dies scheint ein Bug im Destinator-Installer zu sein. Es gibt aber auch einen anderen (händischen) Weg: Auf der Destinator-CD selbst ist die ZIP-Datei mit den Länderkarten oben (Österreich heißt beispielsweise A1). Diese ZIP-Datei einfach am PC entpacken (der entpackte Ordner heißt dann ebenfalls wieder - am Beispiel Österreich - A1). Nun legt man sich direkt auf der gewünschten Speicherkarte (wo dann das Kartenmaterial oben sein soll) einen neuen Ordner namens "PowerLOC" an und kopiert den Kartenordner (also in unserem Beispiel A1) in diesen PowerLOC-Ordner hinein - entweder direkt am Notebook oder via ActiveSync. Und schon hat man die Karte für den Destinator installiert.

Hoppas det är till någon hjälp :)

BMW Club Schweden 5376 - Fahrfreude mit BMW!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.