|
|
|
|---|---|
Strukt |
Nu kommer jag ställa lite frågor, som jag hoppas någon kan svara på. Min 318IS lyser nu på oilservice, den har gått ca 14580, och det är motoroljan som måste bytas. Hur länge kan man köra med denna "lampa" lysande, eller bör man byta oljan på en gång? Bromsarna börjar också ta lite dåligt, jag skall strax byta bromsbeläggen, enligt haynes är det två sckiftnycklar. Jag har icke tummen mitt i handen men jag har inte mekat med bilar så ofta... är det speciellt svårt att byta dessa bromsbelägg? Behövs det speciella verktyg? Sedan den dummaste frågan: Nu när dom breda sommardäcken har åkt på, och snön har försvunnit. Då måste muskelservon arbeta väldigt mycket. _går_ det att bygga in servo i min bil, och isåfall är det dyrt? (mellan tumme-pekfinger) Bilen är en: 318is -90, med M42 motorn... |
|
Hur länge har du kört sedan senaste olje bytet? Efter service indikatorn eller? Min lampa lyser jämt;) Angående bromsarna. Det beror p vilken typ av ok du har. Finns två Girling och ATE, båda finns på 318is. Till de ena behöver du en 7mm insexnyckel kanske nått mer kommer inte ihåg. De andra bara fasta nycklar till. Jag har de man behöver 7mm insexnyckel till. Det är mycket lätt att byta belägg, behöver inte tabort hela oket eller nått sånt. Det går att montera servo, de flesta plockar dock bort den... |
|
|
Kolla när oljan är bytt senast i serviceboken. Om du inte har någon och inte bytt olja på länge så byt oljan. Att det lyser oilservice betyder troligen att dina batterier är slut i SI-kortet, det är m.a.o inget att bry sig om. Du kan prova att "nolla" indikatorerna efter oljebyte om du vill. Oljeserviceintervaller på M40 motorn är ca 10.000km är man riktigt noga byter man vid 5.000km För att byta frambromsar behövs inte några specialverktyg. Två tips: Ta inte lös bromsoken från dess slangar samt kolla efter sprickor i dem, byt också bromskivor på samma gång. Det går att eftermontera servo i en E30, köp från skroten av en 325i eller dyl. mvh ///Jonas BMW Club Finland #2046 Länk |
|
Strukt |
Snabba ryck här. SI batterierna är inte slut tror jag, allt annat på instrumentbrädan fungerar bra, så jag tror att servicelampan lyser som den skall. All service på bilen tidigare har skötts bra, dvs oljor och liknande har blivit bytt när bilen indikerat på detta. Anledningen till att jag ställer frågan är att jag i slutet av månaden åka på en långtur över 180mil... Men det var faktiskt bra tips jag fick, man tackar! |
Strukt |
Justdet!, jag hade en fråga till. Jag har den lilla färddatorn också, den med.... en raders display, 4 eller om det var 6 knappar. Vissa delar av displayen är defekt, och den är glapp också (displayen 'fladdrar' ibland, visar konstiga tecken, osv) Kan denna displaydel införskaffas någonstans? |
|
Pröva att montera ner den.. inte svårt att ta loss den.. sen kan du plocka ner klockan, och där själva glaset förbinds med kretskortet ligger en sorts ledad gummilist.. det är antagligen den som har hamnat på sniskan.. pröva att lägga den rätt o dutta en droppe lim så håller det sig så. :) Lycka till! --------------------- .. vassast på ön ;) Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.