|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Kom på en grej som kanske är lite dum, men det har hänt mig, vilket är lite pinsamt. Nåja, när jag bytte till volvook fram satte jag fel ok på fel sida, så den luftningsnippeln som ska peka uppåt pekaden neråt. jag luftade halt ihjäl mig innan jag upptäckte felet. Annars funderar jag på om trummorna bak är helt kassa. Går det att justera handbromsen så den låser hjulen på tredje hacket? /Anders C |
|
|
Kul förövrigt att det var en 1502, uppfattade inte det när jag såg den på Mantorp. Vi har samma bilpark i stort sätt. /Anders C |
|
| hur ser trumman ut invändigt då? är trumman sliten så har ju backarna mycket bättre plats en bit in i trumman än ute vid kanten. Prova att justera ut dem sedan du fått trumman på plats och se om det blir bättre. | |
|
Har det löst sig för dig Kristian? //Erik// ---Bättre väghållning än mittlinjen--- |
|
|
Har inte haft nå´n tid över åt verkstaden på sistone :( Men snart är det semester... /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
Nu har jag nya tips! Jag har en arbetskamrat som tidigare jobbat som bilmek. Han har vid ett tillfälle renoverat bromsarna på en Porsche 911. De hade ungefär samma symptom som dig efter montaget. Det spelad ingen roll hur dom luftade så kändes aldrig pedalen bra. Det gick att pumpa upp tryck så det kändes bra, men när man lät bli pedalen så tog den aldeles för långt ner. Efter mycket stök tog dom mod till sig och ringde en Porsche mekaniker och fick då följande tips: De fick plocka loss oken, ett och ett, så ingen skiva låg mellan beläggen. Tryckte sedan försiktigt på pedalen med oket i handen så kolvarna åkte ut en aning. Nu skulle oket på plats med "lite spänn på beläggen", alltså att man fick bända isär beläggen så dom spände lite lätt mot skivan när man satte dit oket. Anledningen skulle då vara att gummitätningarna i oken drog tillbaka kolvarna för långt så att pedalen fick tryckas för långt innan de greppade mot skivorna. Med detta tips vändes liksom gummitätningarnas förspänning åt andra hållet. Svårt att förklara om man inte visar med papper och penna samtidigt, men jag hoppas du förstår vad jag menar... //Erik// ---Bättre väghållning än mittlinjen--- |
|
|
Har fått rätt på bromsarna nu!! Tackar för alla tips, speciellt till Anders C som ska få en blöt puss på Knutstorp ;-) Orsak. Oken satt upp och ner... Skäms lite även om det inte var jag som satt ihop systemet. Borde ju insett att något är lurt när alla luftnipplar pekar nedåt. /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
| Hehe, jag vad faktiskt inne på dom banorna men såg att Anders C redan tipsat med det.... | |
|
Hmmm, jag hade tänkt att åka till Knutan i augusti, men nu blir jag lite tveksam. Får väl hålla mig lite på min kant och smyga omkring i hörnen :-) /Anders C |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.