|
|
|
|---|---|
|
Känns lite genant att fråga detta (borde ju veta liksom:-/ Bytte blinkers igår och när jag tog bort plastskölden för att komma åt så såg jag att det sitter det en trepolig hankontakt högst upp på höger sida (inifrån sett) på kylaren. Dock så var honan urkopplad och snyggt och prydligt upphängd på en passerande kabelstam. Tyder på att förre ägaren haft någon speciell avsikt med denna urkoppling... Nån som vet vad denna kontakt är till för? Kan tillägga att vattentempmätaren funkar som den ska. Kan det vara någon givare till (extra)fläkten? Har iofs aldrig haft problem med hög temp vid kökörning eller liknande... Tycker det är skumt med denna uppenbart avsiktliga urkoppling, vilket tyder på något särskilt skäl (undrar vilket)? Tacksam för teorier! Mvh /Pewe | |
| Jag har för mig att det är en sorts givare som styr fläkten. Har man elektrisk fläkt så styrs den bl.a. av denna givare. Det står om detta i bentleys service manual. | |
|
Det är som sagt givaren till kylfläkten. Förmodligen har fläkten fört oväsen eller skurit , därav urkopplingen. Kolla om du kan snurra på fläkten eller gör en provkörning genom att bygla kontakten som du hade lös. MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
|
OK, en fläktgivare som jag misstänkte. Kollade fläktarna igår och blev lite förvirrad... Den stora fläkten (bakom kylaren) snurrar ju alltid, och framför kylaren sitter en mindre fläkt. Den drar igång när man knäpper på AC:n (iaf på min). Finns det ytterligare någon fläkt, eller är det helt enkelt så att kontakten SKA vara urkopplad när man har AC monterad? Undrar undrar... Mvh /Pewe |
|
|
Inte urkopplad, men normalt sätt så ska el-fläkten starta om tempen blir för hög. Elfläkten har två hastigheter, på vissa bilar går lågfarten igång direkt när man startar AC-n, men högfartsdelen är alltid tempstyrd. Förmodligen är det givaren till högfarten på elfläkten. ------------------ Always Diesel |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.