|
|
|
|---|---|
|
Miss tändning = död bil Har hyfsat nyligen införskaffat mig en 323:a 86:a Har varit nöjd fram till i Lördags den 12 april. Bil startar utan några större problem vid kallstart. Men när man petar i 1: a och gasar lite lätt så känner man att den missar någon tändning på väg upp mot 2500 r/m. Fullt naturligt petar man i 2: a det är nu det roliga börjar den missar några fler tändningar. Sedan är det dags att snabbt som tusan ta sig tillbaka till parkeringen. Om man nu inte tycker att det är latjolajban att stå mitt i gatan.¨(Har provat det 1 gång) Så här långt har jag med mitt ohörda stora kunnande om bilar (ironi) gjort följande observationer. Bilen går bra när den är kall ju varmare den blir ju mer stannar den. Strax innan den lägger av går den ner på 2 cylindrar och det luktar oförbränd soppa. Låter man bil J#@) svalna av en stund ca 1 h så hoppar den igång som inget har hänt och så upprepas proceduren. Någon som har någon ideé om vart jag skall böra felsöka ?? | |
|
Antingen tjuvluft eller brusten topplockspackning, kanske tändfördelarlocket? Bensin verkar du ha. Prova att rycka tändkablarna en och en och kolla så att du har gnista. Fördelarlocket kanske är sprucket? Kolla att du inte fått vatten i oljan eller olja i kylvattnet. Om det är OK kan du prova att söka tjuvluft kring insuget med exv startgas. Sprucken insugspackning kan ge sådana symptom. |
|
|
fördelaren, tändkablar, tändspolen, tändstiften... osv... |
|
| Låter som om du har en kallstartsinjektor som e duktig sliten så den får på tok för mycket soppa....Hade faktiskt ett liknande prob på min Ascona B -79 där bilen gick kanon i ungefär 4-5 mil,sen dog den,efter en kvart typ starta den igen...Visa sig vara att förgasaren läckte varvid den fick allt för mycke soppa,bytte till en Weber o sen funka den perfa...Tog lång tid innan ja hitta felet... | |
| Kan ju oxå va så att någon av spridarna e väldigt otät oxå om de inte e kallstartsinjektorn då...Skulle kolla detta först innan ja rotar i tändsystemet...Lycka till | |
|
Min 325:a var ung. lika dryg så jävla irriterande. Sen va d plus kabeln från batteriet som va sliten. Fixa den sen gick den som en klocka. var väl att den inte fick ström hela tiden eller nåt... |
|
|
Har beställt en kallstartsventil skall prova att byta den gäller bara att hitta vart den skall sitta/sitter Tack för alla tips |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.