AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
773

Airbag lampan lyser E39

cr
I en nyligen inköpt 530d -01 så tändes airbaglampan efter att batteriet blivit urladdat. Någon som varit med om något liknade vid dålig batterispänning. Batteriet är nu helt fulladdat men lampan lyser fortfarande. Det kan ju naturligtvis vara fel på någon airbag men efter som det kom exakt samtidigt som batteriet blev urladdat satte jag det i samband med varandra. Är det kanske så att om lampan väl blivit aktiverad så lyser den ända tills dess att man varit hos Bmw och läst av felkoden och resetat lampan med servicedatorn?

Någon som vet något om detta????

MVH CALLE
Lampan måste nollas hos BMW. Är det nåt "riktigt" fel kommer den sedan att tändas efter en tid igen, men troligtvis var det bara en följd av att batteriet var kass.

/Micke
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Stämmer nog som Micke säger, en enkel förklaring är att Airbagkretsen bygger på en "motståndsslinga" så sjunker spänningen så orkar den inte genom det motstånd som finns och ger då en felindikering som måste resetas med ett diagnosprogram. På vissa bilmärken så funkar inte airbagen om den indikerar fel, men en del påstår att BMWs gör det ändå.??

///MVH Hasso
Länk

Enligt två verkstäder som jag pratat med (BMW i Linköping samt en icke-aukt BMW-mek) är hela airbag-systemet ur funktion om varningslampan lyser.

/Micke
cr
Tack för snabba svar!!!!

Jag har en tid hos BMW imorgon för att kolla lampan samt koda om imobilizern (bilen är nyligen imp.)

MVH CALLE
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.