AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
956

Gult gägga i oljan

devi
Hej
Igår när jag skulle fylla på oljan i min 330 så såg jag att det var nån slags gult gägga på insidan av oljelocket. Är det nån som vet vad det är eller vad det kan vara. Orolig

mvh / D
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Många shoppingturer?
Korta sträckor med lite ordentlig varmkörning kan åstadkomma det. Jag skulle byta oljan om jag vore du.
Försök att köra bilen ordentligt i fortsättningen.
devi
Jag gjorde en inspektion II för 4månader sen ( 500mil ), ska jag
byta olja i alla fall ?

mvh / D
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag skulle göra det. Var det så att du körde mycket korta turer ?

Skrev i förra inlägget "försök att köra bilen ordentligt...". Jag menar inte att jag inte tror att kan köra :)) Menade att du bör se till att dina turer blir mera varmkörning så att säga..
Devi: Att de bildas "gägga" på insidan av oljelocket beror bara på kondens orsakad av kortare körsträckor där motorn inte blir genomvarm. Om du torkar bort det, kollar att oljan på stickan ser bra ut och ger dig ut på en ordentlig långtur så är de kondens som fanns i oljan mer eller mindre borta. Ställer du bilen på tomgång och öppnar oljepåfyllnignslocket kommer du se viss vattenånga försvinna ut ur påfyllningshålet. De enda som hjälper för att förebygga ditt problem är minst en ordentlig varmkörning i veckan med iaf 45 min körning.
Men om du vill kosta på ett oljebyte är de givetvis de bästa, kör du sedan bilen ordentligt varm minst en gågn i veckan skall ditt problem inte återkomma.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Snälla använd sökfunktionen.
devi
Tack för dom snabba svaren

mvh / D
Len
Kanske kan problemet även bero på att vevhusventilationen är igensatt. Kan vara en slang från ventilkåpan mot insugningsröret.

När det rullar så rullar det!
Och när det rasslar så kostar det.

len
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Devi, jag har sett samma fenomen som du under vintern. (många korta körsträckor)

Desto kallare det är desto mer kondens blir det.

Jag gjorde så att efter varje lång/varmkörning på minst 30min, öppnade jag oljepåfyllningslocket under ca en minut efter att jag stängt av motorn. Då såg jag att det försvann en del vattenånga.

Detta upprepade jag kanske fem gånger. Efter det har jag inte sett den gula "geggan" på packningen till oljepåfyllningslocket!

För övrigt skall oljan klara av att hantera mindre mängder vatten i form av kondens i motorn.
Vattnet försvinner precis som Anders och Wendtan skriver om du kör bilen några långkörningar (jag har inte haft tillfälle att köra längre sträckor än ca 6 mil de senaste månaderna, därav proceduren med att öppna locket)

Du behöver inte ligga sömnlös över detta om det bara är lite klegg vid gummipackingen.

Om du däremot ser att oljan på oljesickan får samma gul/vita "gräddfärg" bör du kolla att du inte har fått in kylarvatten i motoroljan!

Precis som Len skriver kan motorn ha svårt att ta bort kondensvatten om vevhusventilationen är igensatt. Men jag tror inte att det är problemet på en såpass ny bil!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
cdabox
så om man kör 30 mil nu i helgen (60 mil tor) räknas det som längre bilfärd då ? Eller ska man typ köra sverige runt för det ?

In Hoc Signo Vinces - I detta tecken skall vi segra
cdabox: Längre bilfärd är typ 40 min eller mer med full oljetempratur. Dvs minst en timmes körning.
Vill du köra sverige runt så är de upp till dig, men de kommer inte hjälpa mer för det.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Snälla använd sökfunktionen.
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Fast kör du Sverige runt är det i alla fall dags att byta oljan sen och då löser sig problemet ;-)

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
cdabox
hehe....soft =)
nu sa jag visserligen att jag skulle åka 30 mil =)

In Hoc Signo Vinces - I detta tecken skall vi segra
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.