|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
hej Har nyss bytt till nya hjul, (2254018, 18*8,5 et35) Har frågat mig fram om det skulle passa och det skulle inte vara några problem alls. Om man pressar bilen i en kurva och det kommer någon ojämnhet så går det i där bak. På motorväg vid "mjuka" gupp går den oxå i. Det är samma rullomkrets som mina vinterdäck(nån millemeter mindre) 2155516. De går inte alls i... Har fått klagomål på mina dämpare av "min" bmwmeck, är det dem som är slut eller passar inte däcken.? säg inte att däcken inte passar...:( mvh doffe | |
|
Doffe, bor du i Hässelby? |
|
|
Ja, det gör jag...165forever len, hehe du med? ÄR det dämparna som är slut men att det visar sig mer på mina nya hjul? tacksam för svar mvh doffe |
|
Rico80 |
det kan vara så att dämparna är slut eftersom du har samma rullomkrets men vinterdäcken inte slå i låter ju det troligt eftersom dom däck du har nu e ju lite bredare o tar nog förmodlige i inerskärmen eller nått åt det hållet annars kasnke dom e för breda men det låter ju inte så troligt... prova att byta dämpare o till hårdare fjädrar så ska det nog fixa sig.. *Gaspedalen har bara ett läge i botten* |
|
Tänk på att det inte få ta i någonstans under hela fjädringsvägen ,kolla var det tar i.Om dämparna är dåliga så fjädrar bilen med sämre/ingen dämpade verkan men fjädringsvägen är ju lika. mvh/trucker Länk Bmwcs 3381 Länk NY |
|
|
Hmmm, ok. Tack för alla svar.. Jag har inte lagt märke till att fjädringen varit dålig men min BMW expert :) reagerade starkt på att bakvagnen kändes väldigt svampig och gungig. Själv har jag tyckt den varit ok, Iofs är min standard inte så hög, har haft bilen ett ½år och kört sur gammal mazda innan. Till saken hör oxå att bilen kör på originaldämpare och har gått 18´mil.:( Flera andra som jag pratat med har kört på et35 med 225däck. Borde inte vara hjulen... mvh doffe |
|
|
Glöm inte att olika däckmärken/modeller bygger olika mycket i sidled trots samma storleksbeteckningar! Det kan skilja rätt mycket faktiskt! En fälg med ET35 har flyttat ut hjulet med drygt en cm i förhållande till BMW-originalfälgarnas ET47 (breda däck)..... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jo de e sant. Kör Uniroyal både sommar och vinter iofs. Har läst att man ska kunna få på ända upp till 255 iallafall 245 på e36:an där bak. Om jag nu kör på 225 drygt 1 cm utpressade, motsvarar det ungefär 245 väl...det bör ju gå. Vet någon om Uniroyals däck är ovanligt stora? Fälgen är 8,5" = 215,9mm, däcken sticker utanför minimalt 225mm. Så de bör ju inte vara ovanligt stora... mvh doffe, jvlt kluven |
|
|
jag kör på 235/40/17 runt om så varför ska då inte 225/40/18 passa? Tycker det verkar helskumt lycka till! ---------------------- King of the road |
|
|
Wizzard, BMW anger själva i sin fälgkatalog att det är nödvändigt med "karosseribearbetning bak" på E36 fram till 01/96, för däck med bredd 225/45/17 och 245/40/17 (men inte med 235/40/17). Sedan har olika däck olika sektionsbredd som sagt (trots samma storleksbeteckning)! Detta plus annorlunda inpressning på fälgarna kan räcka! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Wizzard: Vet du vad du har för ET på dina fälgar? mvh doffe |
|
| ? | |
|
doffe>> Du jag har noll koll på mitt ET.. Har väl så där.. lite grann kanske :) skit samma det fungerar i alla fall. Kan hartge vart och pysslat med modifiering på min bil? ---------------------- King of the road |
|
|
Funderar också på att byta mina halvslitna 225/45/17 till 245/40/17 men hur vet om det funkar på fälgen och hur vet man om det får plats i hjulhuset? Jag har OZracing F1 fälgar och 17tum är ju lätt att mäta fram men var mäter man bredden på fälgar? Är det insidan av "U:et" om man ser fälgen i färdriktningen? Vilken fälgbredd krävs för 245/40? Undrar om det får plats med 245/40 i mina hjulhus? Jag har 1-1.5 cm mellan däck och hjulhuskant idag. Var kan man få hjulhuset vidgade för rimliga pengar? Minns någon som snackade om att man kunde valsa ut dem utan att lacken påverkades, var och hur blir det? /Patrik, BMWCS 4096, 325i cabrio -94 |
|
|
Med rätt et och fälgbredd så får du plats med 245/40-17 Patrik. Denna dimension finns att införskaffa hos bmw och sitter då på en 8,5" fälg. Obs. Montera inte denna bredden i fram, det blir bara jobbigt. Om det nu överhuvudtaget går att vrida ratten med dessa monterade :) Spårigt så det heter duga lär det bli... Kör med samma dimension som du har idag isf. |
|
|
Har haft samma problem med min bil och jag har inte dåliga dämpare. Byt fälgar! |
|
|
herrcity: berätta mer... vad hade du för hjul? et... fälgarna är helt nya, de kommer att bli en stor process att byta dom...:( mvh doffe |
|
Mullpung |
Jag har beställt 225/40 -18 till min coupe, hoppas dom fäljarna passar då.. |
|
Men dom dimensioner "ska" det ju funka... Frågan är vad det är för ET på fälgarna? mvh doffe |
|
|
Doffe: Valsa skärmarna, eller byt ET! Hälsa Maja:) |
|
|
Touring330i: Jo, valsning kanske. Frågan är hur det kommer att se ut, jag kör ju inte direkt omkring på 265:or. Det lutar mer åt att svarva fälgarna, ska kolla upp i veckan om de tål att svarvas typ 1cm. Det får han jag köpte dem ifrån pröjsa isåfall. Har du problem med dina 19"? Hu feta däck har du? Hälsa Klas-Göran :) (?) mvh doffe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.