|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Nä en droppe på en natt är nog inte så mycket att oroa sig för... | |
Len |
Se till att dom byter packningen till ventilkåpan, bara. Annars har du ett ställe till där det "drar" olja. Och se upp med pluggen - dra inte får hårt får då blir det gängmos. När det rullar så rullar det! Och när det rasslar så kostar det. len |
|
lite uppdatering: har nu fått ventilerna justerade och bilen tickar inte längre, men drar olja :( kan säga såhär att jag kollade oljan för 2-3 veckor sen och då var den 1 cm under maxstrecket, kollade den idag och den var ca 1 cm ovanför min-strecket :( så jag kollade under bilen och såg att det hade droppat lite olja under natten....så jag lade en tidning under bilen och på 3-4 timmar hade det droppat en 4-5 droppar! jag kan ju bara tänka mig vilka mängder det blir på en 2-3 veckor...så jag tänkte först byta packningen till pluggen i tråget samt även oljetrågspackningen...men sen tänkte jag att det kanske var ngt så enkelt som att pluggen inte var riktigt åtdragen, så jag tog en lednyckeln och kände på pluggen...visst fan gick den att dra, så jag drog åt den 1/4 varv (det gick att dra mer, men jag ville inte ha sönder gängorna eller ngt sånt) och vände på tidningen....3 timmar senare var där inga droppar på tidningen! skall låta tidningen ligga över natten och kolla resultatet imorrn! måste dock fylla på oljan då där är lite lite... skall dock göra ett riktigt oljebyte inom en snar framtid, eller rättare sagt efter löningen :) BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
|
Min förbrukar också en del olja. Ca 0,5-1 liter på 100 mil. Den läcker också några droppar då och då. Har även noterat att det förbrukas aningen mer olja när man kör på syntet. Än så länge stör det mig inte, faktum är att det är ju bra för motorn om oljan byts ut sakta men säkert. Hur mycket kostar en ventiljustering? Hur ofta bör en sådan koll göras? |
|
|
en ventiljustering skall göras var 2000:e mil enligt min bmw åf...jag betalade 613 kr för min justering (på verkstad), men det måste ha gått rätt snabbt då jag fick prisuppgift på 870 kr :) fint att spara lite pengar :) BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
|
Ajdå jag har kört över 5000 mil sen jag köpte bilen och jag har inga papper på när det är gjort senast. Något som kan ta skada av detta? |
|
|
bmwfreaken: Det kan vara så med ditt läckage att det bara läcker när motorn körs. Att det läcker från exempelvis ventilkåpspackningen. När du sedan kör in i garaget och sätter en tidning under bilen så rinner det ut med sidan på motorn och droppar ner. Men sen när allt droppat av sig så slutar det. Min gamla open gjorde så. Det blev aldrig mer än en mycket lite fläck under bilen. Men sedan provade jag låta bilen stå med motorn igång på samma ställe och då blev fläcken mycket större. |
|
|
ojay: jo, det är absolut inget jag utesluter! igår när jag "fixade" läckaget så hade bilen stått sedan klockan 13.00...sen lade jag en tidning under, och kollade igen vid 17.15...då var där 4-5 droppar....då drog jag åt pluggen och kollade igen vid 21.30 tiden, inget läckage...inte heller efter natten....idag började visserligen checkkontrollampan för motoroljan lysa, men när jag kollade nivån så var den på exakt samma ställe som igårkväll (mellan 1:an och 7:an i det första numret på oljestickan, på den sidan som är närmare "MIN" strecket... visst, det är möjligt att det läcker från ventilkåpspackningen, men då borde det väl inte läcka så mycket? asså innan har det läckt när bilen stått stilla över en hel helg...men nu läcker det iaf inte...stannade och kollade på pluggen när oljevarningen på checkkontrollen började lysa, lika ren och fin som när jag torkade av den igår.... BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
|
kollade även oljan nu....nivån var precis vid det övre strecket..skall kolla imorrn eftermiddag och se om den har förändrats....kollade även runt ventilkåpan, men det var rent och fint BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
|
har nu kollat oljan under ett par dagar och nivån har varit konstant! mycket bra! skall dock byta olja + filter imorrn, till en 10W-30... kanske skall jag även spola rent och byta vätska i kylsystemet... BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
|
10W30 - det låter som en ganska lågkvalitativ olja! Varför just den oljan? Vilka ACEA- och API-specifikationer är det på oljan? Mvh |
|
|
bytte olja och filter igår...den gamla var rätt så svart :( Johan B: oljan är Castrol Multi Mineral 10W-30 ang. API och såndant står det på flaskan: API SH/CF ACEA A2/B2 jag kan verkligen inte mycket om olika sorters oljor..är det ngt fel på oljan som jag har köpt? killen i kassan (mekonomen) sade att jag skulle köra ungefär 1000 mil på den oljan innan jag bytte.... BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
|
varför jag valde just den oljan? när jag stod inne på mekonomen och pratade med killen bakom disken så kollade han upp bilmodellen i katalogen och jag antar att den oljetypen nämndes där ? jag är som sagt helt grön på oljor, så förklara gärna begreppen för mig... BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
|
BMWfreaken, det är inte "högsta kvalitet" på den oljan, även om oljan uppfyller de kvalitetskrav som rådde när din bil tillverkades. Med de klassningarna som du beskriver för Castrol "Multi mineral", klarar oljan kraven för nuvarande "standardprestanda" inom ACEA-systemet och de krav som rådde mellan 1994-1996 inom API-systemet. Som du skriver själv, kan tyvärr inte personal i många butiker/verkstäder så särskilt mycket om olja (eftersom han var tvungen att titta i en katalog!). Det som gör det hela lite olyckligt är att kunderna förväntar sig att butikspersonal/bilmekaniker skall ha bra kunskap om olja eftersom de säljer den...och ibland utger de sig för att ha god kunskap, men har det inte! Gällande de olika klassningarna: SAE-klassning: anger oljans viskositet (flyt/pumpbarhet) vid två temperaturer. Den första siffran är viskositeten vid 40grader C och den andra siffran är vid 100grader C. Utifrån mätvärden går man in i en tabell och i det intervall som mätvärdet hamnar, den klassningen får oljan. Enkelt uttryckt kan man säga följande: En olja bör vara mycket lättflytande när den är kall för att få igång oljecirkulationen snabbt. Samtidigt får oljan inte bli för tunn när den är varm. Då brister oljefilmen och metall mot metall kan uppstå i motorn = stort slitage. Dvs. en bra olja för vanligt bruk har ett lågt kallviskositetsvärde samtidigt som den inte har ett för lågt varmviskositetsvärde. Moderna motorer har ofta mindre toleranser/slitage än äldre, därför klarar moderna moterer en tunnare olja (varmviskositet) än äldre. ACEA-klassning: Är en europeisk standardiserad mätmetod med vissa fastställda motorer som anses vara representativa för den europeiska marknaden, där man mäter mängder av olika parametrar, bland annat slitage i motorerna. Klassningen anges med en bokstav (A-för bensinmotorolja och B för dieselmotorolja samt för E för "tunga dieselmotorer") och en siffra (eventuellt kompletterat med ett årtal). De flesta oljorna klarar både bensi- och dieselmotorkraven, vilket då kan ge exempelvis A2/A3-klassning (som i ditt fall). Den senaste/högsta klassningen för bensinmotorolja är ACEA A3. API-klassning: Är ett standardiserat mätmetod från USA, där man har ett antal fastställda motorer som anses vara representativa för den amerikanska marknaden. Klassningen anges med två bokstäver (där första bokstav S=bensinmotorer och första bokstav C=dieselmotorer). Desto "högre valör" det är på andra bokstaven, desto högre krav klarar oljan. Även i detta system klarar de flesta oljorna kraven för både bensin- och dieselmotorer, vilket kan ge klassningen API SH/CF. Den senaste/högsta klassningen för bensinmotorolja är API SL. Inom både ACEA- och API-systemet finns det ett antal olika specialoljekrav för direktinsprutade dieselmotorer. Mätmetoderna/körcyklerna är mycket mindre krävande för oljan i API-systemet än det europeiska ACEA-systemet. Därför säger API-klassningen mindre om oljans kvalitet än ACEA-klassningen. Sammantaget ger detta att en modern/bra olja för de allra flesta motorer/förhållanden skulle kunna ha följande klassningar: SAE 0W40 alt 5W40 eller 5W50 ACEA A3/B3 API SJ eller SL Ovanstående klassningar klarar troligen endast helsyntetisk olja! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: mycket intressant information där! man tackar...jo, jag kände nästan på mig att det inte var ngn högkvalitativ olja jag köpte med tanke på vad jag gav (gav 250 för 5 liter) MEN sålänge som den klarar kraven för min bil så är det väl lugnt? visst, det finns säkerligen bättre oljor, men om det räcker med denna så varför slösa pengar? eller hade jag kunnat köpa en annan olja som hade varit bättre för motorn? BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
|
Bmwfreaken, din motor lär knappast rasa på grund av ditt (mekonomens) oljeval, men man bör använda så bra olja som möjligt, eftersom oljeutvecklingen har gått rätt fort de senaste åren! Har du precis bytt oljan är det väl ingen panik precis, men man kan med fördel korta av serviceintervallet och sedan slå i en bra syntetolja nästa gång du byter olja. Glöm inte att byta filter också, det är faktiskt nästan viktigare än ny olja! En bra syntetolja kan faktiskt "löna sig", då slitaget blir lägre, bensinförbrukningen blir lägre och man kan förlänga serviceintervallet. Personligen tycker jag att Biltemas syntetiska 5W40-olja med ACEA A3 och API SJ-klassning är ett bättre "budgetalternativ" än en mineralolja! Helst förordar jag naturligtvis en syntetolja med bra klassning från någon av de kända oljetillverkarna, då det är en garanti för att oljan är bra. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej! Jag provade att byta till Mobil 1(Helsynt.) i min förra bmw den började dra olja..men den slutade efter ett tag troligen pga.att den nya, bättre oljan mjukade upp ventiltätningar mm. Men kammen nöts ofta mer ,på de äldre BMW motorerna. Du skrev att det rykte vitt, det beror ofta på att motorn förbränner vatten(kylarvätska) kanske du har din olja i kylsystemet kolla i behållaren. |
|
|
Si_mon: jag har oxå tänkt på dom möjligheterna...kammen, lyftare, rotor och lite sånt byttes vid 13600 mil (bilen har gått 19250 mil nu) samt att jag har kollat både vatten och oljeskicket...oljan är lika fin som när jag hällde i den (i fredags) inga bubblor, missfärgningar eller sånt...vattnet är oxå fint, visserligen skitigt, men inte oljefärgat, blaskigt eller ngt sånt...sen så har vitröken försvunnit ? asså den uppträdde häromdan, men sen dess har den inte återkommit, förutom när bilen är kall, men såfort den blir lite varm så försvinner den...konstigt tycker jag... men det borde innebära att det inte var ngt speciellt... BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
|
skall även tillägga att olje och vattennivåerna är konstanta.... BMW, Bayerische Motoren Werke |
|
| Bmwfreaken: Ok den vita röken kanske är ganska normal.En kall bil ryker lite vitt. När den ryker vitt pga.vatten då "bolmar"det ordentligt.... Har provat.byggde turbo på en 520 och körde med original topp-packning den höll i ca en halvmil.då bolmade det vitt.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.