|
|
|
|---|---|
|
Ok, förra inlägget blev raderat pga otydlig rubrik!? Undrar om denna rubrik dög då? Ojoj, har sökt runt lite här och läst massa inlägg om vibrationer osv, men vill ändå berätta om mina symtom... Från början vibrerade det endast lite under acc på tvåan, och endast när man accade hårt... För några dar sen hörde jag att det kvittrade lite när man lät motrn arbeta, dvs gav mer gas eller om man lät den dra på lite lägre varv, men igår så uppkom detta ljud ännu högre, man kunde även urskilja små "knackningar" i ljudet. Först trodde jag att det var cupefläkten som kvittrade i lite, men ljudet försvann inte när jag stängde av den som jag hoppats på. Vad jag läst här så snackas det om stödlager till kardan, hardyskiva, eller byta hela kardanen? Var kan man köpa resp. del, vad kostar de, hur jobbigt är det att byta, och vilken del är det troligast?`Hur kollar man detta enklast, och finns det några bilder som visar lite hur det hela ser ut och var det sitter? Eller tror ni det är ngt annat? Motorfästen/vxllådsfasten? Kan det vara motorfläkten? fast varför bara vid belastning då? Hoppas på hjälp nu, köpte denna bil för att slippa mecka, och slippa bekymmer, vilket kap va:-) /Team valsjö/Möken | |
|
jag har också lite gnissel & det verkar vara vattenpumpen.känns det som att klonket kommer från undersidan av bilen?I så fall e det garanterat stödlagret, hadde samma problem på min, kostar en 500hundring på mekonomen för ett nytt stödlager. är lite små pilligt att byta. Its not what you got.its how you use it |
|
|
Hur kollar man enklast om stödlagret är keff??? Svårt att höra varifrån ljuden kommer tyvärr, att be tjejen lyssna är nog ingen ide´ direkt:-) Kvittret tror jag bara e en bi produkt från tex inredning el dyl när vibrationerna knackar... *suck* orkar ju inte meka med denne kärra hela tiden heller... /Team valsjö/Möken |
|
|
fyf*n vilka dumma människor, bygga in kardanen innanför avgassystemet och slänga dit en värmeplåt osv, hur ska man koma å och se nåt då? men alltså, fanns det ingen som kunde förklara var stödlagret resp hardykopplingen sitter? Å andra sidan nu när jag testade på vägen hem från garaget så vettetusan alltså... visst låter det kvittrit o knackar, men jag känner inga vibrationer... kan det vara en läcka i avgassystem, eller om man har otur grenrörspackningen som gör att det låter när man belastar, dvs bygger mkt avgaser? /Team valsjö/Möken |
|
|
Vad jag vet så är hardyskivan = gummikopplingen mellan växellåda - kardanaxel. Stödlagret sitter vid mitten av kardanaxeln, kanske lite längre fram, precis bakom en ledad del på kardanen. Gamla bilar ska rassla o vibrera! |
|
|
*suck* då måste man verkligen ner me avgas... Hm, men vad är troligast, att det är lagret eller hardyn? Låter som det kommer strax bakom stolarna, så det borde vara lagret då juh!? Ska man byta hardy på samma gång för att vara säker? ingen som har en steg för steg på hur man lossar allt, och var, och såna grejer så man inte gör ngn tabbe? /Team valsjö/Möken |
|
|
Hardyn sitter med 6st bult/mutter vända i olika riktningar. Märk ut hur axlarna sitter i förhållande till varandra och märk även ut hur själva hardyskivan sitter, den har pilar på sidorna. hur man byter stödlagret vet jag inte. |
|
|
nån som vet hur man smidigast byter stödlagret? Utan att lämna bort asså=) /Team valsjö/Möken |
|
|
hm, ingen? /Team valsjö/Möken |
|
|
nära, nu, råd o tips innan jag gör bort mej??? Snälla?? BMW slöarton? /Team valsjö/Möken |
|
|
ok, nu är det bytt iaf, hardyn såg fräsch ut, så det var ju kul... Men att få isär kardan var ju inte så kul iallafall, är det vanligt att man limmar splinsen med locktite? Det där me förspänna, hur gör man det? Jag lät mitt sitta där det hamnade, drog skruvarna så pass så man fortfarande kunde skjuta lite i fästena och knuffa fram det en bit... Vad händer om man tar för mkt/för lite? Ska imorrn slänga tillbaks avgassystemet om det går, och hissa ner o provköra så får vi se om det var lagret... Visst rasslade det lite om man skakade på det, och axiellt glapp, men man såg inte ngt extremt fel på det tyvärr... /Team valsjö/Möken |
|
|
Vad jag vet har man väl splines för att axeln ska kunna röra sig i längsled, så att limma fast dem känns fel. De ska väl snarast smörjas i så fall! Men jag har bara meckat kardan på BMWs motorcyklar och där ska splinsen på kardanaxeln definitivt smörjas för att inte kärva. Någon som kan mer om bil-kardaner får gärna rätta mig om jag har fel... Lycka till moparmöken, hoppas du får rätt på det! Rasmus |
|
|
hej, de splinsen som var limmade var i delningen av kardan, den drar man ändå åt med en stor jäkla mutter för att inte få spel, splinsen i bak ska nog glida lätt iaf... Men tack ska du ha, hoppas åxå jag lyckas få till det, annars vet jag inte vad jag gör:-( /Team valsjö/Möken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.