AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
735

M3GTR

Emil
Sätt nån stans att BMW i början av nästa år ska släppa en M3:a med GTR V8:an. Nån som vet nått mer om det?
Sv
36
Svoth
1502 -75
Inte hört något om det... jag har däremot hört att man ska återuppliva CSL-namnet... Coupé Sport Lätt... en 200 kg lättad och lite trimmad (typ 370 hp) M3... Men det blir juh samma sexa som i vanliga M3:an...
Ka
131
Kanada
328i -00
Jo jag har hört det från flera håll nu att BMW ska bygga ett mindre antal M3GTR för att följa reglerna i ALMS serien. Där de nu kör ett antal M3 GTR med en maffig V8 under huven. Tydligen så ska det inte vara M5 motorn utan en 4 liters V8 på ca 444hk, troligtvis den från 540. Denna bil ska säljas för banracing och ett fåtal kommer att säljas som gatbilar. Kolla in www.bmwworld.com där de har lite om denna bil eller www.ptgracing.com som har byggt några av bilarna för ALMS serien.
Har även läst detta på några amerikanska nyhetsgrupper och i BMW magazine för några månader sedan.

/// Nicklas
BMW visade en konceptbil på mässan i tyskland nu, en
M3CSL. Vikt:1295kg! Motor:6cyl "över 350hk" troligen ca370hk eftersom vikt/effektförhållande=3,5kg/hk.
Det är mycket kolfiber och aluminium i den.
Allt går att läsa i bilsportrepotaget från Frankfurtmässan (nr20/01).

Es
67
Essen
M3 E92 -08
X1 E83 -14
En gammal tråd som jag dammar av. Undrar bara om inte M3 GTR ska in i modellprogrammet?

Visst den gjordes för att följa regelverket i AMLS och kanske i en begränsad upplaga och utprisad för den normale köparen, men ändå?
Essen,

Det har byggts en M3 GTR för gatbruk. Mig veterligen så har den sålts i ett exemplar, i Saudiarabien. Finns bilder på den om du söker på forumet!

Mvh,
Kalle
_____

Länk
Det såldes flera M3 GTR för gatbruk men inte så många då BMW drog sig ur ALMS (American LeMans Series) efter protester ifrån Porsche angående regelverket och då fanns det ingen grund för att fortsätta tillverkningen.

/RS2
Es
67
Essen
M3 E92 -08
X1 E83 -14
Kalle Hanse: Jo den bilden har jag redan sett. Men som RS2 säger: Det har sålts flera.

Lustig, först gnäller Porshce för att BMWs bil inte säljs som gatbil. Och sen när den gör det så gnäller dom vidare och lyckas ändra regelverket. "If you can't beat the competition - make them unlawful"...

Hursomhelst, visst ska den in i modellprogrammet här på BMWPower? Det vore respektingivande. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.