AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
420

Inspektion 728

sugen
Hej!

Skall importera en 728 -99 med ca 7000 mil på mätaren, när skall nästa inspektion ske och vad kostar den i runda slängar.

Vid vilka intervall görs normalt service/inspektion? Skillnad??

Har försökt snoka runt i forumet men inte hittat något.

Tacksam för svar.
Scheckheft
Hej, beror helt på vad som gjordes senast. Kolla i serviceboken. Vad som görs hittar du under följande länk
Länk

/Scheckheft

Länk
sugen
Hej Scheckheft,

Har inte 100% koll på vad skall vara ifyllt och inte i papprena... Sitter och tittar på en halvdaskig faxkopia som följande är ifyllt i:

Övrigt
-------
Under "Weitere Halter-Eintragungen": En stämpel maj 2002, annars tomt, vad betyder denna.
Rubriken "Fahrzeugbrief" har också en stämpel samt regdatum 1999.
Rubriken "Abmeldebescheirngung fur den Farzeugh?lter" verkar vara någon besiktning, denna har datum 07.05.2002, nästa avgasundersökning juni 02?

Service
--------
Ubergabedurchsikt:
Wartungsnachwise genomfört 99 av BMW, dvs då bilen blev reggad.
Nästa ruta är einfahrkontrolle bei 2000km, denna ruta är helt ren bortsett från en stämpel där det står något om M5 och roadster, (syns dåligt).
Nästa ruta är ölservice där inspektion 1 är inkryssad samt något filter, (syns dåligt), mätarställning 3834mil och datum 11.10.00.

Nästa papper är BMW Inspektion/Ölservice 04.10.01, där BMW garanterar att alla servicar/inspektioner framfångsrikt är genomförda. Mätarställningen är vid detta tillfälle 5932.
De punkter som är genomförda är: Ausgewähite Meswerte, Karosserie/Elektrik, Motorraum, Fahrwerksbereich.

Verkar alla papper vara i ordning?? Tycker du att något saknas?
Hur gör jag med Fahrzeugbriefet när jag köper bilen, vad skall skrivas under etc, något annat som skall underteckans?

Tack på förhand!
Scheckheft
Hej
Weitere Halter-Eintragungen: tidigare ägare på bilen
Fahrzeugbrief= bilens id-handlingar. Det måste du visa upp vid besök hos Zulassungsstelle och i Sverige vid reg besiktningen. Får ej tappas bort!
Abmeldebescheinigung= bevis på att bilen är avställd.
Avgasundersökning= görs vartannat år. Kräv att säljaren genomför ny avgasundersökning.
Service=senaset servicen ligger två år tillbaka i tiden (01-04-10).
Handlaren borde bjuda på oljeservice. Kolla om klimatanläggningen fungerar. Gör en insp II om/när du köpt bilen. Då vet du att alla filter + tändstift har bytts.
Har du något namn på firman?

/Scheckheft

Länk
sugen
Firman heter Homarx (www.homarx.de)

Vad behöver jag göra med Fahrzeugbriefet, skall jag skriva på något eller räcker det om jag får det i näven så är bilen min?

Låter vettigt som du säger, oljan skall bytas ASAP, lika bra att göra en avgaskoll på plats för att slippa några överaskningar hemma. Är inte inspektion 2 gjord 01.04.10, eller är det bara vanlig service, i så fall omfattande... Hur som helst så tänkte jag serva den när jag kommer hem för att säkerställa skicket.

Enda nackdelen jag kommer på är utrustningsnivån, kunde varit lite mer lull lull. Mest för att den nog blir lättare att sälja om ett par år i Sverige, känns ju lite snik med en dåligt utrustad 728...

Försäkringen kostar bara 21tkr!, lyckades dock få ner den till 10. (Efter diverse whiskeyflaskor och andra mutor) Tänkte faktiskt köpa en 740 först... men det tyckte inte tjejen som dras med en vit/rostfärgad 360 från 87...
Der enda "viktiga" lulllullet den saknar är väl Navi?

/Simon
Scheckheft
... och elstolar ;).
Fahrzeugbrief: du måste ta med giltigt pass + briefet till Zulassungsstelle. Där skriver man över bilen till dig samt avregistrerar den ur det tyska bilregistret. Du får tillbaka briefet efter registreringen. Däremot behåller Svensk bilprovning briefet vid reg. besiktningen.
Vill inte förvirra dig men har du kollat på bmw.de (Gebrauchtwagenbörse)? Likande bilar finns med EuroPlus garanti.

/Scheckheft

Länk
sugen
Jag har doktorerat i både mobile.de och bmw.de de sensate veckorna och inte hittat någon billigare bil i det skick som lovas.
Utsatt pris är 17.000 Euro, vilket säkert går att få ner lite. Jag tor att det blir svårt att slå det, eller?

Fick tag på två flygbiljetter till Frankfurt för 268 spänn via Ryanair,
dvs 268 spänn för både mig och min kompis. Tänkte hyra bil i Frankfurt och kuska runt lite och sen åka till Berlin, där jag också kan lämna in hyrbilen, 1.300 kr för fem dagar med fria mil. Förhoppningsvis slipper jag lifta hem till Sverige...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.