|
|
|
|---|---|
sugen |
Hej, Skall importera en 728 från Tyskland. Har fått papper på bilen faxade till mig, vilka verkar vara OK. För säkerhets skull kommer vi att ta bilen till en BMW verkstad och kolla så att all service är gjord samt att milen är OK innan vi köper den. Är det något mer man bör göra eller tänka på? Jag har läst den eminenta importguiden men man vill ju gärna vara säker innan man säljer sin mor och belånar huset? Att bilen står i Berlin känns inte tryggare eftersom det verkar vara vanligt med fusk där. Hur gör jag för att gardera mig så gott det går??? Oändligt tacksam för tips! |
Scheckheft |
Hej, köper du bilen av privatperson eller bilhandlare? Har du något namn på firman? I det tyska forumet (7er.com) har det figurerat några bilfirmor i Berlin som man definitivt ska undvika. Test hos BMW är bra, Dekra är ett annat ställe man kan få en opartisk prövning (www.dekra.de). Provkör bilen ordentligt. Hjälp med pappersarbete kan du få av handlaren/säljaren. Gör inga affärer på fredageftermiddag! Kan vara svårt att få alla papper iordning (Zulassungsstelle = långa köer i storstad). Känns bilen inte bra=köp inte. Betalning: Jag betalade med kontanter. Klart smidigast. Känns kanske inte så kul med 200 000 på fickan men, men. Lycka till med bilköpet /Scheckheft ______________ Länk |
|
Tänk på att BMW inte kan kolla om servicarna är gjorda, bara garantireperationer. För att kolla servicarna så får du ringa till verkstäderna som servat bilen. /T.P. Länk |
|
sugen |
Ok, så det är egentligen bara mätarställning och garatinrep. BMW kan kolla. Känns lite som att om mätarställningen är OK så borde servicpapprena vara det också, vem snålar in på service på en 99??? Hur kan man enkelt ta reda på om bilen är smälld eller stulen? Mvh Peter |
|
Om den har varit krockad så borde BMW (eller Dekra) kunna se det. De går igenom papperna på bilen när du är på zulassungstelle, klarar den deras koll så är den knappast stulen. Tänk på att de kan ha konstiga öppettider på zulassungstelle. Köpte en bil i västberlin för något år sedan. Vi var klara ca 13.00 en onsdag och skulle bara till zulassungstelle och fixa skyltarna. Zulassungstelle i västberlin var stängt. I östberlin fanns det ett till zulassungstelle men de skulle stänga kl 14.00. Vi körde i ilfart genom Berlin (som är en STOR stad). Kom precis igenom grindarna innan de stängde (13.59). Går in till luckan, varpå tjejen säger att de har stängt :( Det var bara att köra igen. Vi pratade med en av killarna som jobbar på zulassungstelle och han tipsade oss om ett annat ställe ute på landet som hade öpett lite längre. Så det löste sig till slut. Men den tyska byrokratin är fantastisk. /T.P. Länk |
|
|
Tänk dessutom på att BMW inte kan få fram rätt mätarställning om det har varit en duktig skruvare som har ändrat den. Det bästa är om boken är stämplad av en auktoriserd BMW-verkstad, ring dem och be dem kolla i sina register. Stämmer det och BMW inte hittar något skumt så är det säkert inga problem. /T.P. Länk |
|
sugen |
Ok, så bästa sättet är att handlaren och jag åker till en BMW verkstad och kollar upp mätarställningen samt så att dokumentationen ser ok ut. Därefter till zulassungstelle för att fixa skyltar, är det något skumt så ser dom det, stulen etc. Sen är det bara att betala och få fahrzeugbriefet samt fixa en försäkring i Sverige för hemresan, några tips på bolag? Tid för besiktning i Sverige, behöver jag chassinummer för att boka tid eller kan jag bara boka redan nu för att slippa vänta? |
Scheckheft |
Hej, boka i god tid. Själv fick jag vänta ca 3 veckor. /Scheckheft ______________ Länk |
|
Be handlaren fixa skyltarna åt dig så ordnar han alltihop på zulassungstelle och med försäkringen (gäller även i Sveige, enbart trafik). Ska du ta den till en BMW-verkstad så kan det vara bra att boka tid innan du kommer. Du kan boka tid redan nu för besiktning. /T.P. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.