AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
645

Oljebyte - vad rekommenderas?

Börjar bli dags för oljebyta på min 320i -93, och jag funderar lite hit och dit på vilken olja man bör välja..

Enligt molin bil här i stan (BMW) är det Castrol, alt. Mobil 1 som gäller. Visst, kör för det, men vilken typ av olja är bra då?

Enligt "Auto Motor & Sport" fungerar en helsyntetolja betydligt bättre än en mineralolja i det klimat vi har här i norrland (vinter = kallstarter...), MEN: enligt en lokal verkstad här i stan kan en helsyntetolja ställa till det för motorn OM det har varit delsyntetolja i den sedan tidigare. Detta på grund av att helsyntetoljan är mer lättflyktig och eventuellt kan lösa upp avlagringar i motorn, som i sin tur kan ställa till med oreda i form av förstoppningar där oljan för kunna komma åt...

Och eftersom jag inte vet vilken olja som har varit i sedan tidigare blir jag ju lite osäker...

Jag har fått ett tips om att göra en invändig motortvätt, för att minimera problemen med avlagringar. Frågan är då, var kan man göra en sådan i Sundsvall, och vad kan det kosta?
Är det möjligen så att det är negativt för motorn på något annat sätt?

tacksam för svar på mina något struliga frågor...

// Björn
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Castrol Helsyntet tycker jag du ska välja..Kör själv med det.

hjorten
om du är noga me att få ur "all" gammal olja så ska de nog inte va några större problem med en helsyntet-olja

De här med motortvätten du prata om är både bra å dåligt..bra för de här med att du får bort alla avlagringar men på samma gång kan de bli så att vatten tränger in där de absoult inte ska finns vatten å därmed kanske inte motorn fungerar till 100% men de ska inte vara några problem,men risken finns ju...
Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
I moderna motorer är det inga problem med interna avlagringar. Invändig motortvätt är bortkastade pengar. Den verkstad som påstår att det kan bli problem om man byter till helsyntet från halvsyntet är ute och cyklar.
Miljontals bilister har de senaste åren gått över från helt vanliga mineraloljor till helsyntet, utan några som helst problem. På min verkstad har jag säkert fyllt syntetolja i över tusen bilar som förut gått på mineralolja, och det har inte varit ett enda problem.
Däremot är det tveksamt om det lönar sig med syntetolja. Motorslitage är inte längre någon faktor att räkna med sedan 20 år. vanliga oljor är så otroligt bra att det inte finns märkbart cylinderslitage efter 20000 mil.
MVH
Ok, tack för tipsen..

Så det blir egentligen lite utav en prisfråga i slutändan?

Det man vinner på i en helsyntetolja är nån minut mindre rundkörning av motorn vid en kallstart jämfört med en delsyntet? Har jag då uppfattat saken någorlunda rätt?

Får se vad det blir, nästa tisdag har jag iaf en tid bokad. Löser sig nog!

// Björn
Det står hyllmeter (lite överdrivet måhända) om detta ämne här på forumet, så mitt tips är att söka.

Mitt andra tips är att läsa inlägg skrivna av en herre vid namn Johan B extra noga, då han verkar ha bra koll på vätskorna.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Alien,
Det du vinner på en helsyntetisk olja är INTE nån minuts mindre rundkörning. Det är det första 0-30 sek som är de mest kritiska för slitaget i en motor, då motorns alla delar behöver full smörjning så fort som möjligt. Då är det viktigt att ha en bra olja med tillräckligt lågt kall-viskositetsvärde för att få upp oljan till alla delar, helst en helsyntet.

Inte heller spelar det någon roll vad du haft för olja tidigare när du byter till en helsyntet. Det viktigaste att tänka på är om oljeservicen gjorts med regelbundna intervaller tidigare. Samma sak om bilen gått mycket korta sträckor där motorn inte gått riktigt varm. Har den det så kan en ny olja, vilken det än är (mineral eller syntet) lösgöra en hel del sot (eller slam, som bildats vid mycket kallkörning) och ställa till det för oljekanaler. Om så skulle vara fallet så kan ett kort intervall vara vettigt att göra. Men ALLA oljor har rengörande tillsatser så det spelar ingen roll om du väljer mineral eller syntet. Detta påstående om att synteten skulle vara skadlig grundar sig på gamla skrönor från tiden då synteten var väldigt "ung" och nyutvecklad. Idag stämmer den inte.

Alltså,
att helsyntetisk olja är skadligt om du tidigare haft mineral eller delsyntet är fel. Det du vinner på en helsyntetisk olja är inte heller mindre varmkörning. Det du vinner på är bättre smörjning när bilen är kall, riktigt varm och under hela intervallet (i ditt fall 1500 mil ca). Längre livslängd helt enkelt.

Som sagt,
om du söker inlägg finns det hundratals inlägg att läsa om ämnet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.