|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken antyder: Såvitt jag vet låter det konstant, det släpper alltså inte då man varvar upp motorn. Kanske det gör det om man varvar den konstant längre tid, har ej hunnit testa detta. Ljudet låter som ett lätt rasslande, lite granna som en dåligt sträckt kedja på en moped (ni som mekat moppar vet nog hur jag menar, själv är jag bara utsatt av polarnas rassel...). Det som oroar mig en smula är att ljudet är återkommande i takt med motorvarvet, varför jag inte törs svära på att det helt enkelt är kamkedjan som låter... Hur som helst, en kompis gissade (utan att höra ljudet) på att det skulle kunna vara kolvringarna. Som sagt, det är dessa två alternativ jag har att gå efter, vad tror ni det är? Vidare, vad kan det tänkas kosta att byta/reparera? (Kolvringar/kamkedja) tacksam för svar någorlunda snart :) // Björn | |
|
Fan vad virrig man kan vara då... Bilen är en 320i från 93, med andra ord utrustad med VANOS och kamkedja. Som jag dragit upp i en annan tråd är ett oljebyte på gång, kan detta avhjälpa mitt eventuella fel tro? // Björn "sömntutan..." Eriksson =) |
|
|
Även VANOS:en kan rassla. Dyrt att fixa! mvh MW-Guru |
|
| Spridarna gissar jag på, brukar rassla mer eller mindre på alla bmw. Gamla som nya, långmilare eller inte. Ta fram en avklippt slang eller nåt och sök efter ljudkällan. | |
| MW-guru:Att fixa vanos-rassel på en M50 kostar inte mer än 6000 inkl arbete,hörde mig för innan ja köpte min min E36 för o va helgarderad,priset fick jag av Bil & Motorteknik.De man fick då var en "utbytes-VANOS" som kostar ca 2000....Resten var arbete.Sen kan de ju vara mer som behöver bytas men M50 brukar sällan ha större problem med VANOS... | |
|
Inte tycker jag 6000:- är direkt billigt!! mvh MW-Guru |
|
|
Var förresten ute på BMW idag och fick en mekaniker till att lyssna på problemet. Enligt honom var det knappast någon fara än på ett bra tag, eftersom det låter rätt så lite. Han ville dock inte utesluta att det var själva kamkedjan som lät... Hur som helst, det blir nog till att forska vidare lite. Anders S -> Hur menar du jag ska söka efter ljudkällan med en avklippt slang? Helt enkelt använda den som transport för ljudvågorna (trycka upp ena änden i örat och leta med andra änden runt motorn), eller menade du något annat? Är lite ny på motormek, så det kan ta några minuter innan saker och ting går in i skallen på mig... Tack för tipsen i övrigt! // Björn |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.