AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
8.544

Chiptrim för nerladdning

Sida 2 av 3
Darkic
Var kan man ladda ner programvara till nyare bmw e46 samt för e24?
Visa användare
156
sixpak
750i -90
nån som vet var man kan hitta filer till en 525 td-93, alltså en utan ic?
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
vet någon vad det är för skillnad på de två olika 325 e36 chippen? Till vilka box nummer är de anpassade? Erfarenheter?

mvh Kristian
De allra flesta chip, minnen och uP har skyddsbitar som sätts och därmed förhindrar utläsning av data (kopiering). Annars vore det lite för lätt.. Detta hindrar givetvis inte den normala funktion i applikationen, används i div smartcards osv.

FP
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Folke: vet inte om du svarade på mitt inlägg men jag syftade på chipen som fanns att ladda ner.

mvh Kristian
Bara lite generellt svammel..) Crackade eller stulna filer är en sak, detta kan ju lättas proggas in i lämpligt chip och testas/användas. Seriösa chiptrimmare gör dock mera noggrann mappning mot den aktuella bilen och levererar eller lagrar dessutom backup för att ha möjlighet att återställa till original igen vid behov. Vad jag menade var möjligheten att bara ta ut kompisens chip och avläsa/kopiera.

FP
ma
20
matin22sthlm
530i -89:a e34
ingen som vet var man kan hitta programvara till en e34 530 med sexan?

Martin
cb
3
cboren
525 -01 Stockholm Open ed
Hej,

nu har jag laddat ner och "brännt" en eeprom till min e36 328 -95. Frågan är om man vågar installera det? Kan man skada bilen?
hellonasty
cboren: Vad använder du för utrustning för att programmera "chippet"?
cb
3
cboren
525 -01 Stockholm Open ed
Det var en kompis som "brännde" det åt mig på sitt jobb. De har någon utrustning för att "bränna" nya eeprom till modem. Kan fråga honom vad det är för något om du vill ?
Tjena.
Någon som har något tips om hur många pinnar det är på ett chip till en e36 325 - 91 ´a så slipper man skruva i kylan? :)

Dessutom, vad händer med bilen ifall chippet är kasst?

Mvh
Mattias
sw
570
swunge
BMW 320i Touring -03/2
BMW 525i Sedan -88/7
BMW 327 Turbo -88
BMW 323i -86
Jag har letat runt efter chip till min e32. Men det verkar inte finnas nånstans.. =( Har ju utrustningen.. så hittar jag nåt att ladda ner och bränna så är det ju bara att testa.

Länk

sw
570
swunge
BMW 320i Touring -03/2
BMW 525i Sedan -88/7
BMW 327 Turbo -88
BMW 323i -86
är det så att efter man brännt chippet att det måste ligga nån checksumma med i koden? eller hur ligger det till?

Länk <- kolla deras program winOls
sw
570
swunge
BMW 320i Touring -03/2
BMW 525i Sedan -88/7
BMW 327 Turbo -88
BMW 323i -86
skickar en direktlänk istället.. verkar vara intressant detta!

Länk
An
226
AndersLindgren
BMW 525 Touring -92
BMW 540 Touring -00
Tjenis !

Vad är den där PPc enheten för något ? Är de föresten nån som har en lista eller en länk till en lista med vilka olika eeprom som sitter i vilka BMW bilar.

// Anders
Verkar råda viss sammanblandning i inläggen. ECU med EEPROM proggas direkt via kabel från PC, inga kretsar behöver plockas ur, vanligast på lite nyare modeller. På ECU:er med EPROM plockas kretsen ut och raderas och proggas om, alternativt så ersätts EPROM:et med en emulator och bilen körs tillsammans med en PC. När allt är testat och injusterat bränns ett EPROM med programmet och pluggas i.
Detta är en marknad som trimfirmor tjänar grova pengar på, och kretsarna/programmen skyddas normalt mer eller mindre kraftfullt mot kopiering. Tvivlar starkt på att några program som funkar finns att ladda ner gratis.

FP
ha
10
hakis
Bmw 328 Touring -95
Kolla in chipen från electronetto... 1390 kr

Länk

Tar ca 2 veckor för leverans. Vi ringde och
snackade med dom, verkar vettiga!
En kompis köpte ett 325 chip, återkommer
med en rapport om hur bra det var.

Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
De verkar ju inte ha någon koll!
"Detta chip, passar till följande BMW-bilar E28/E32/E34 530i 535i 730i 735i V6 V8+, med Bosch styrbox
Med detta chip ökar Hästkrafterna med ca 25Hk - 28Hk, beroende på konditionen på din bil.
Vridmomentet ökar med ca. 30 Nm. Varvtals spärren vid 7100U/min är också borttagen"

Samma chip skall slltså fungera för både V8or och V6(!!!!!!!)
Lars
Om kretsarna från firman i länken ovan är av den typ som visas (EPROM 2516, 2Kb) eller liknande så är det nåt "fel". Dessa är helt vanliga EPROM utan skydd osv som enkelt kan kopieras och mångfaldigas utan problem, räcker med att kompisen köper ett ex så kan "hela kvarteret" ha skoj. Själva kretsen kostar några tior.
Mera intressant är filer för att kunna kommunicera direkt med bilen via diagnos och/eller OBD-II uttaget. Sen kan man ge bilens motorstyrning lite vitamininjektioner osv.
Ex:
Länk
Länk

FP
ha
10
hakis
Bmw 328 Touring -95
Du lalaw, man får ange precis vilket nummer man har på sin dme
så att varje styrbox får för sig ett anpassat chip. Om du beställer uppmanas du att skriva in detta.

O du folke, inte är det väl eprom som sitter i styrboxen. Som du säger, då hade det varit ganska lätt att bara bränna av styrdatan.

Mvh Hakis. Ska forska i detta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.