AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
8.546

Chiptrim för nerladdning

Sida 1 av 3
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Funderar på att testa att chiptrimma min bara för att utvärdera om det ger någon skillnad, Men jag vill inte lägga ut massa pengar på det. Så jag undrar om det är någon som vet om man kan ladda ner trimchip från någon hemsida eller om någon har kopierat något trimchip och har hex/bin -filen.
Jag har eprom brännare så där är det inget problem.
Jag har hittat till E30 M20 men jag har ju m50 utan vanos i min bil.

Mvh Lars
Jag kan bara säga det att på M50 motorn, iallafall 2,5liters som du har så tycker jag och andra som jag vet provat att det märks rätt stor skillnad efter chippning.....
Jag är också intresserad av om det fins .hex-filer att ladda ner.
De
382
Dekker
323i -82 Projekt
316 -85
Posta gärna länkar till filerna
Jag sku villa ha till m20..
btw, vet nån om det är någon skillnad i trimchippen till en m20 motronic utan lambda, och en m20 med lambda?
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Här är länkarna till E30 chipen!
Länk
Hälsningar Lars
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Dom här är till M50 motorn, jag har provat dom men det blev ingen större skillnad på tiderna före/efter.

Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Glömde länken.
Länk

Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
om jag fattat det rätt går det att ladda ner filerna från: Länk
och programera en eget chip!?

/Fredrik Larsson
BMWCS syd #4131

Länk
Intressant... Går själva kretsen att beställa från Elfa.se ??

Ingen som har länk till seriell programmering för e39, e46 ??

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Trist om just dom där filerna har dåliga "mappar". Helst skulle man ju vilja ha lika bra firmware i styrboxen som de chipp itsfun säljer.... Men det är väl bara att öppna plånkan då..
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
ett tips är ju att leta upp en som betalat för ett chipp och tanka ner de filer som ligger i det och betala den killen några kroner och sen göra egna med samma inehåll som ett tex superchip eller vad man nu hittar.
Har själv gjort så

Joakim Eriksson
Ingen som vet av någon länk där det finns chip till M40 motorn?
Har sökt men det verkar svårt att hitta.

Mvh

///Jonas
BMW Club Finland #2046

Länk
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Skulle tro att de är kodlåsta. Så att försöka att "suga" ur infomation kan i värsta fall sluta med ett raderat chip. För att inte tala om vad prg.-utrustningen kostar. Qvarnis chip ligger då prismässigt i samma fack, med garanti och montage. Själv är jag för rädd om min motor för att "stoppa" i nåt som jag hittat på nätet.

Mvh. Patric

Länk
X.
PJ:

Trams. Klart att informationen i chippet går att läsa utan att chippet raderas, hur tror du annars att styrboxen i bilen klarar av att göra det?
Beroende på vad för slags chipp det är så kan det gå eller inte gå att läsa från det.

Om det är ett rent minneschip så borde man kunna läsa all data från det.
Men om det är en microkontroller i chippet så kör ecu'n programsnuttar direkt på chippet. Dessa går att kodlåsa så att man inte kan läsa programkoden.

Jag vet inte vilken typ motronic använder dock.
Det är som ojay skriver. Däremot kan man nog alltid sätta en 'sniffer' på linan mellan chip och bil och analysera mappningen och på så sätt få ut det. Men det är inte värt den tid och utrustning det kräver...

BSR's nya produkt skriver de såhär om : "PPC enheten är konstruerad så att den 'gifter sig' med den
bil som den först programmerar."

Lagrar alltså något serienr. i sin krets och om man försöker med någon annan bil så får man tji.

Nu har vi kodat ett chip själva med koderna från sidan som länkas till ovan i den här tråden. Stoppade i chippet i en 328iA -96 och det fungerade med undantag att programmet ej var för en automat. Växellådan ville bara ligga på fyran hela tiden, men vi skall försöka modifiera programmet så det passar för automat också.

Kul att testa lite iallafall :-D

Spännande!

Men är det inte svårare att avgöra om det blev skillnad med automat?
Jo, det är väl lite svårare, men vi ville främst testa om det gick att göra allt själv :-)

Om någon i närheten av sundsvall har en 328i manuell -95 -96 och vill testa med vårat chip så går nog det att ordna.

Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Två nya frågor hur vet man om chipen från länken ovan är till vanos bilar eller inte?
och vilken typ av chip sitter det i boxen är 27c256? tänkte jag skulle till elfa och köpa....
Lars
I filen stod något om -95 årsmod. och alla 6 cyl efter -93 har vanos alltså borde filen vara för 6 cyl 328 med vanos. Dubbelvanos kom först på E46.

ja det är den kretsen. Vi körde med en AMD sådan med 100ns minne.

berätta gärna hur det gick :-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.