AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
884

Uppföljning svårstartad 525i -90

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Hej alla glada BMW-ägare! I helgen har jag skruvat lite. Jag har skrivit några tidigare inlägg angående en svårstartad 525i -90 (M20.) Den är mycket segstartad när den är ljummen, det verkar som om den får för mycket bränsle. Jag har läst i Bentleys manual om problemet, men inte hittat riktigt det jag söker efter. Men, jag har fått tips om 1 grej som kunde eventuellt vara felkällan. Nämligen en temperatur sensor som sitter på termostathuset (blå kontakt.) Nu har jag mätt sensorn vid olika temperaturer och kommit fram till att den är OK. Alltså bara att felsöka vidare. Jag har även försökt fått min DME att visa upp eventuella fel via diagnosfelminnet som finns, men check engine lampan lyser ju inte. Det jag har funderingar kring nu är om det eventuellt kan vara spridarna som är dåliga, som orskar den här "sega ljumna" starten? Skriv gärna ni som kan/har den här motorn. Mvh Per.
go
145
gorjo
330e -21
Det är nog inget fel på din bil, utan snarare ett Motronicsystem som inte var riktigt intrimmat när man började tillverka våra bilar. Det verkar som motorn surar ner sig så man får nöta länge när den är ljummen. Min är likadan och 325:an jag hade var också likadan, precis som de flesta andra bilar med denna motor jag stött på. Beroende på bla toleransgraden på sensorn till Motronicen som du mätt upp så kan problemet variera i omfattning från motor till motor. Men visst, spridare som börjar bli dåliga gör ju inte saken bättre..
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Har en bekant som äger en 325i E30 med exakt samma problem...Han har i princip bytt ut "allt" men problemet kvarstår.

Dock har han inte bytt ut spridarna ännu..

Mvh Janne.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag tror inte att det ska vara såhär? När man köpte en nya 525 eller 325 -1990 så var den alltså trögstartad när den var ljummen? Nej jag tror att det är ett fel någonstans. Men det finns ju så många olika saker som felet kan bero på, t.ex. bränslepump, bränsletrycksregulator, backventiler, tändspolar, tändlägesgivare, temperatursensor m.m.m.m.m.m... I värsta fall så är det ju själv DME enheten som är paj (databoxen.) Men jag tror att det är spridarna som är dåliga i mitt fall, jag har sett att det är ganska kladdigt runt dem.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Det kan ju även vara så att om bilen/motorn gått väldigt långt, runt 20-30.000 mil så blir den såklart sliten. Med tanke på avlagringar i förbränningsrummet och runt ventilsäten m.m. Det kan ju också ha viss betydelse, men då borde motorn gå konstigt/dåligt jämt. Det här krävs det lite forskning i...
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Hade detta även på min gamla 325i -87. Ett tips jag fick från BMW var att byta det vita relä (kommer ej ihåg numret) under den svarta lilla plasthuven i motorrummet. Relät är till motorstyrningen/insprutningen. Tyckte att det blev bättre sedan.
Kanske värt att prova??

mvh

MW-Guru
Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
Vad menar du med ljummen? Är det sedan du kört och låtit bilen stå en stund? Om inte backventilen i insprutningssystemet håller tätt blir det problem vid start med halvvarm motor. Lätt att kolla genom att mäta bränsletrycket.
MVH
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Harry2.
Japp stämmer. När bilen körts varm och sedan stått en stund. Backventilen har jag också hört talas om, men vart sitter backventilen?
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Är det någon som vet vart denna backventil sitter på en 525i -90?
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
MW-Guru: Vet du vart de där relät sitter på en 520i -88 måntro.. nog hittar jag det, men frågar bara så de går fortare..! :)
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Någonstans i motorrummet, troligen på vänster sida nära stötdämpartornet (satt där i min gamla 325-87) skall du kunna se en svart plasthuv som lådes med ett snäppe. Pilla bort det och du kan se reläna.

mvh

MW-Guru
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Jag har samma problem med min

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.