|
|
|
|---|---|
ormen |
så löjligt med skatten på diesel bilar!!! hela EU kör runt med turbodiesel .... det är fan bevisat att de skitar ner mindre är bensin.... men jag läste varför vi betalar så mycket... för att när dieseln var "billigare" så skulle en dieselägare beskattas mer som en KOMPENSATION mot att komma undan billigare med ett bilägande....gentemot bensinägare.. ok...det är helt riktigt... men nu är dieseln DYR....SÅ SÄNK SKATTEN !!!!! Länk |
| de är väl klart att en diselbil skitar ner mer än va en vanlig bensinbil gör!! | |
ormen |
nej nej.....LazerEye.... läs på! en "modern" TD skitar ner mindre.... det påstår experterna i många faktaböcker.... läs my friend!!! Ex. Vi bilägares - BILÄGARSKOLAN (1994)... finns en uppsjö av fakta på detta.... Länk |
ormen |
Länk Länk det råder visst lite delade meningar om dieslarna, men jag anser att de bör fortfarande ICKE STRAFFBESKATTAS som det är idag... jag menar NYA dieslar o inte nån gammal taicon-merca.... Länk |
|
Ormen, det är olika ämnen som släpps ut olika mycket av diesel och bensin. Dieselns stora problem är kväveoxidutsläpp och partikelutsläpp. Partikelutsläppen går att lösa med partikelfilter, något som mig veterligen endast Peugeout har. kväveoxidproblemet är fortfarande inte löst. Små billiga och snåla dieselbilar är inte straffbeskattade anser jag, de har breakeven innan 1500 mil (som är normal bilkonsumtion ungefär). Tyngre med törstigare motorer lönar sig sällan rent ekonomiskt att skaffa istället för motsvarande bensinversion. Ska bli intressant och se hur det utvecklar sig med drivmedels och fordonsskatterna. /Simon |
|
|
Ni kan ju skatta er glada (haha) att Sverige inte har (väg-)skatt på volym eller effekt i stället. Det har man ofta i de länder med mycket dieslar. Därmed inte sagt att den svenska dieselskatten som den är utformad är förnuftig. Jagt tycker den är urbota. Men visst finns det nackdelar med (andra märkens) dieslar. Jag anser t.ex. att dielselbilar avger mycket äckligare avgaser än bensinare av liknande årgång. Om de är farliga tvistas det ju om men äckligare är de utan tvekan. I innerstaden en het vindstilla dag är diesel inte så kul. Och jag bor i innerstaden... Att annat stort riktigt stort problem med många dieslar är att de för ett sånt gräsligt oljud. EU's skitbilsmaffia tillverkar massor med oftast små men högljudda slamrande eländen. Ett av de värsta exemplen jag vet är Fårrd Transit diesel som måste vara bland det mest högljudda som finns. Men många småbilar är nästan lika högljudda förvånande nog. Å andra sidan så låter de BMW's dieselsexor jag hört såå trevligt. Har tyvärr ännu ej haft förmånen att höra BMW's diesel-V8:a. Så visst går det att göra utmärkta dieslar om man vill, men många vill (kan?) inte. Mvh Björn |
|
ormen |
Jag anser fortfarande att:... se på vad en 2,5:a (de flesta motorer idag är ju i den storleken) "utnyttjar" mer från naturen än en liten 1,6 Diesel... Entropi - ( kan definieras som: allt vi gör som kostar energi bidrar till universums totala entropi ökning) - alltså, en "stor" bensinmotor värmer mer än en liten Diesel.... det här kan bli en evig diskussion...... Länk Länk Länk |
|
Ormen, diskussionen kan hålla på hur länge som helst eftersom bensinmotorer och diseselmotorer har olika styrkor och svagheter. Bensinmotortypen släpper ut en typ av avgaser och dieselmotorn en annan typ.... Vilket som är "värst" kan nog ingen svara på, eftersom inte ens forskare och "experter" är överens! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
ormen |
japp.... men vill fortfarande att dieselstraffet skall hävas.... en sak jag inte fattar om Sverige..... inte ens i u-länder som Rumänien tillåts Långtradare att köra in i stan..... det finns i alla östländer en speciell lastbilsväg runt staden..... jag bor väldigt nära Centralen i GBG....det susar förbi o parkerar låååånnnga långtradare.... o de spyr ut om nåt!!!! kom inte o säg att våra långisar är renare än u-ländernas.... för varannan lastbil i SE är polsk, eller tjeckisk, eller ungersk..... o det är samma tyska bolag/koncern som förvaltar de i u-länderna som i Svedala..... Länk |
|
Ormen, det är osakligt att hävda att lättare bilar är straffbeskattade då de i de allra flesta fall har en lägre skattekostnad att köra 1500 mil än motsvarande bensinbil. /Simon |
|
|
förmodligen på g med en skatte sänkning i sverige för att anpassas skatte mängden till överiga europa både france och spain så kär 75 % med diesel ! Mvh/ Daniel Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.