AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.138

Breda däck = spårigare?

Nr
2
Nr. 36
323Ti Compact -98
Läste i någon motortidning att de hade fått en helt annan stabilitet i en ny 3-seriebil när de satt på smalare däck än original!?
(Kommer dessvärre inte ihåg vilken tidning eller modell det var, men det kanske det finns andra som gör?)

Står i begrepp att köpa en omgång sommardäck till min 323 Compact och funderar som bäst på vad man skall satsa på för bredd. Det är ju en del pengar och blir det dåligt så lär man få leva med det några år......Fälgarna är 16/7 tum.
Någon som eventuellt läst artikeln jag tänker på eller vill utveckla frågan vidare?

ST
923
ST0FFE
E36 M3
E39 528
jag har 225 fram å 245 bak 17" är lite spår känsligt.. men inte så farligt.. inget att klaga på ! de håller i iaf ;)

li
1.959
liste
535i -89
På 7" breda fälgar behöver du inte ha mer än 205-däck. 205/55-16 är det BMW rekommenderar, om jag läst rätt. Satsa på Dunlop, Continental eller Pirelli.
Visst blir de spårigare me bredare däck! men de kostar att ligga på topp som man brukar säga...:)
Skulle definitivt sattsa på Dunlop-däck av dom som näms ovan pågrund av att pirelli är ett bra däck men slits ganska fort,continental är bra däck men känns fel att stödja märket pågrund av va dom gjorde för ett tag sen...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag misstänker att det var artikeln där man testade 205/55/16 resp 225/50/16 på 7" fälg på en E46:a.
Artikeln var i Auto und Motorsport nr 22/2002 (19 Nov).

Jag sparade artikeln för jag tyckte den var intressant (och handlade om E46)!

Troligen är det så att 225 är för brett för en 7" fälg och då det verkar som om 225:orna rörde sig för mycket i sidled på fälgen.

Sämst var 225:or av Dunlop. Pirellis 225:or var bättre. 205:orna av Continental var mycket stabilare än de båda bredare däcken.

Detta gällde vid en undanmanöver på torr asfalt!

Just Dunlop är jag personligen lite skeptisk till då de inte verkar hänga med i toppen längre vad det gäller däck!

Continental, Michelin och Goodyear (och till viss mån Pirelli om man bortser från att de slits lite snabbare), brukar göra riktigt bra däck.
Enligt många här på forumet har Bridgestone tappat lite gentemot toppdäcken, annars gjorde de också mycket bra däck!

Själv kör jag på Conti Sportcontact (1) 205/55/16 och är väldigt nöjd med såväl ljudnivå, grepp, stabilitet, rundhet, frånvaro av vibrationer och slitaget.
Det lutar starkt åt att det blir Continental nästa gång jag byter däck! (troligen i år)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
För att en 17 tummare med bredden 225 skall vara OK skall profilen vara 50 dvs till dimensionen 225/50-17 rekommenderas 7" bred fälg. Till 225/45-17 rekommenderas 7½tum bred fälg.

---------------
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
---------------

Det skiljer även mycket från däck till däck tycker jag. Hade Michelin sommardäck i sommras = hemskt spårig och nervös på vägen. Bytte till Michelin vinterdäck och det blev som en helt annan bil. Mycket bättre. Båda däcken 205*50/16. Visserligen var vinterdäcken spritt ny, sommardäcken slitna. Men lite knepigt var det nog ändå.

Step on it!
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
spookshow:
Har upplevt samma sak, fast tvärtom, och med Bridgestone däck.
Kör med 225/65/15 "vinterdäck" och upplevde ingen som helst spårighet samt en mycket tyst gång.

La på sommarpuckarna (235/45/17 fram, 255/40/17 bak) och bilen började spåra på våra svenska motorvägar.

Jag sätter samman skillnaden med dels breddskillnaden och att vinterdäcket är så pass högt så att en del av sidorörelsen försvinner genom det mjuka gummit på vägen upp till mig i bilen...men det är bara mina teorier.

Mvh
Patrik

208
nöjdet
530d Touring-99
jag tycker själv att dunlop sp 9000 är bland det bästa däcket på marknaden. michelin pilot sport är det sämsta däck jag haft. 245/35/19 dunop sp 9000 inte det minsta spårig på 530d. men på min audi a4 quattro är det grymt spårigt med 235/40/18.

Länk
Mattan
Bytte till 205/55-16 idag. Hade 225/50-16 tidigare. Det är som en NY bil!!

rax
Det låter trevligt. Jag skall göra samma sak.
Har nu: Bridgestone RE 720 225/50 -16
Byter till 205/55 -16 istället. (Märke ? ännu)
Nr
2
Nr. 36
323Ti Compact -98
OK!

Jag tackar alla för Era synpunkter, men framför allt Johan B som t.o.m. hade kvar artikeln jag hade sett!
Det blev Michelin 205/50 till slut och jag kan meddela att de, som nya i alla fall, känts bra både på spårig väg och vid snabba sidoförflyttningar.

po
90
pom
540iA -98
325Touring -89
Jag åkte - fram till för 2 veckor sedan på pirelli Pzero (195/45/16)
Det spårade å levde jävel hela tiden...
Numera åker jag på Uniroyal Rain sport 1 i samma dimensioner...
Det går inte att jämföra, det känns som en annan bil!
Så spårkänsligheten beror nog inte bara på bredd/dimension, utan ganska mycket på kvalite...
Pzero är väl ingen skit heller men......

///Tar det inte i, är det inte lågt nog!///
Visa användare
167
ras-kalas
318[Turbo] -89

DKW 80 2,6
tjena alla BMW älskare.

Jag åker på 215/40-16 på 9"breda fälgar, däcken skulle väll ha varit lite bredare men då skulle dom ta i ännu mer i skärmkanterna! man får vara försiktig när man parkerar och inte låna ut bilen till syrran.

bilen blev spårkännslig men fick oxå mycke bättre väghålling mot för med 195/60-14
Man får hålla i ratten å se glad ut heltänkelt.

//ju bredare destå bättre\\

På mina kumho ecsta så är det en läpp som går över skärmkanten och skyddar skärmen.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
baloo1: du menar att den gör över kanten på fälgen å skyddar den va? inte kan den väl gå över skärmkanten... hur skulle de gå till?

jag söker för övrigt däck med såna skydd för fälgkanten...
ska köpa smalare framdäck till mina alpina fälgar å dom e man ju rädd om.
tips om modeller som har sån kant mottages gärna! (205-50-16)

/Jonas
ja, skärm menade jag ju inte förstås. Fälg skulle det varit. Jag hade druckit några öl...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.