|
|
|
|---|---|
|
vad har en bmw 325a 91a e36 för ljud i bilen orginal? vad är det för högtalare osv? tycker det låter riktigt dåligt! har funderat på sätta dit 5½ tums framsystem ifrån jbl, jbl 6x9or bak i hatthyllan och en gt3 12as bas i en baslåda i skuffen, sen driva framsystemet och baslådan på ett 600watts jbl slutsteg. sen tänkte jag driva 6x9orna med min JVC stereo som har en effekt på 4x50watt... kommer det låta bra eller? vad tror ni? kom gärna med andra tips eller förslag! | |
Robsarve |
Högtalarna orginal är Nokia och de låter som sagt var skunk. Om du nu måste ha högtalare bak, strunta i 6x9or köp ett par 4" istället samt ett par 100 uF kondingar. Då får du igenom basen från bagaget bättre och basen dras inte bak i bilen. gt3 passar som de flesta JBL-basar bra i en basreflex, vilket passar föga bra i E36. Där rekommenderar jag en bandpasslåda med sluten bakre kammare. Dra upp rören bredvid 4orna I hålen som blir när du tagit bort Nokia´s mjölkkartonger. |
|
Borde det inte gå att fixa "lufthål" i hatthyllan på den modellen, och på så vis kunna köra en portad/sluten låda och ändå få bra bas? Är lite intresserad eftersom jag måste ha möjligheten att kunna plocka ur baslådan. Svårt om man skall ha fast monterade rör i den. Alternativt - fungerar det att köra med slangar istället för rör, som man kan plocka lös och böja upp då det är dags att lasta ur lådan...? Kul att höra dina åsikter, Rob! // Björn |
|
Robsarve |
Slangar funkar. Ett annat alternativ är att sätta gummilist runt rören i lådan och aeroportar i hyllan. Då kan du skjuta ned rören när du skall ta ut lådan. Det går att öppna upp och få igenom basen genom att göra swietzerost av den, men det som brukar funka bäst i E36 är bandpass. |
|
alltså med en baslåda i skuffen, och utan sånadär "utblås hål" kommer det låta skabbigt då? jag vill nog inte såga hål i hatthyllan.... |
|
Robsarve |
Du får bara den djupaste basen, så har du inte grymma midbasar fram blir det inget vidare. Dock behöver du inte såga hål om du gör som jag beskriver ovan och tar ut orginalhögtalarna. |
|
Det räcker gott och väl att plocka bort orginalhögtalarna där bak och låta gallren sitta kvar. |
|
|
Det här med att plocka ur högtalarna bak för att få in basen har jag oxå funderat på.. Jag kollade lite på det igår, rev och slet .. jag tog bort gallren i hatthyllan, men lådorna under högtalarna och även högtalarna verkar vara lite bökiga att få loss. Är det någon som gjort detta, eller har något tips kanske? mvh/per |
|
Johan_G |
Jag ska göra det i morrn, så på kvällen kan du få tips. Ska slänga i en helt ny stereoanläggning. DLS Power |
|
Jag plockade ur mina högtalare bak i e36-an. Hur enkelt som helst ,jag tror dom satt i två skruvar som togs inifrån sen bara lossa dom, ca 5 min jobb. Basen kom in i kupen mycket bättre. jag har 3x10" basar i sluten låda. Länk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.