|
|
|
|---|---|
| På min 530 -93 T har en massa funktioner lagt av såsom elluckor, elhissar, centrallås, stereon kräver kod, kofferten går ej att öppna utan nyckel, vindrutetorkarna. Jag tittar i manualen för att få lite vägledning. Där står "Säkringen för den kontinuerliga plusledningen sitter vid batteriet i en separat säkringsbox". Jag lyfte ur baksätet och fann att just plusledningen bränts av!! Säkringen däremot var hel. Dessutom ganska mycket fukt på & runt batteriet. Jag är kass på elektronik men misstänker starkt att den brända kabeln måste vara orsaken till de uteblivna funktionerna. Min första fundering är om det är farligt att använda bilen, brand vore inte trevligt då barnstolen står rakt ovan batteriet. Tacksam för svar. | |
|
det är väl bara att laga kabeln så ser du ju om allt funkar igen lycka till |
|
|
OK. Som jag dock sa så har jag noll koll på dessa saker och min egentliga undran var om det är farligt att använda bilen INNAN jag åtgärdar felet. |
|
|
startar bilen så är det väl bara att tuta och köra..... Fast kör den till verkstad direkt då så du får hjälp med skarvning av kabeln.....och sätt inte barnstolen ovanpå....*S* |
|
|
bara det inte gnisstrar från kablen för då kan det börja brinna så se till att fixa detta snabbt, vänta inte en vecka eller längre utan fixa det snabbt! MvH Bmw 4-ever Länk |
|
|
Säkringar har man för att skydda komponenter och kablar från överbelastning! Har själva elledningen bränts av och säkringen är fel så är det konstigt för man avsäkrar alltid ledningar så att ledningen skyddas mot skada! Du borde för övrigt ha märkt röklukt! Det blir MYCKET rök av plasthöljet om en ledning blivit så varm att den brunnit av! Dessutom borde du se att plasthöljet efter hela eller delar av kabeln är svart, bubblig och luktar bränt! Har den verkligen brunnit av så har du ALLVARLIGA problem och åtminstone jag skulle inte "laga" kabeln och köra vidare. Möjligen skulle jag göra som ODO föreslår men jag skulle absolut ta med mig verktyg så att jag kunde snabbt skruva bort + polen på batteriet om det börjar ryka när jag kör! Per L |
|
|
Som Per L säger så borde det luktat men det har det inte gjort.....och inte heller är kabeln bubblig/bränd på annat ställe vad jag kunde se. Det blir isolering av kabeln & färd till verkstan. Tack för svaren! Daniel |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.