AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.605

Hur fungerar kliman i E39

Sida 2 av 2
Su
58
Sukke
BMW 320D -16
Min klima kylde inte när jag testade för någon vecka sedan
och eftersom jag köpt bilen nyligen har jag inte kunnat prova kylan tidigare.Men jag fick garanti på bilen så det var bara att åka och få den kollad. Dom kopplade upp bilen mot datorn där var inga felmeddelande så de laddade ny mjukvara till kliman (fläkthastigheten visades alltid på min display men efter detta syns inte fläkthastigheten i autoläge precis som "erito" skriver, detta beror på vilken mjukvara som man har så det ska vara så här) detta hjälpte inte utan det blev till att köra till en Ac-firma som kollade gasen, det fattades nästa 50% av den mängd där skall vara. Så kylkillen fyllde på ny gas och läcksökte systemet och allt var ok så nu funkar kliman.
Hälsn. Per

BMW när man älskar att köra bil.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
På vissa modeller går det att programera fjärrnycklarna inviduellt, som stolsminnet ungefär, så kliman,temp/ fläkthastighet mm anpassar sig efter den nyckel/användare som kör bilen.
Men det kan bara göras av BMW.
Det är också så med programeringen att det går inte att blanda mjukvaruversioner kors o tvärs med IHKA versioner på paneler.
dvs du kan inte köpa en panel på skroten hur som helst och skruva dit och tro att det ska funka. (vad jag läst mig till någonstans för länge sedan)

///MVH Hasso
Länk
Det är nog inget fel på min klima då, bara en annan mjukvaruversion. All värme/kyla/restvärme m.m. fungerar ju perfekt förrutom att jag inte får rejält med kallblås om det är varmt inne...

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Om du kör manuellt så får du väl fullt blås?

-----
Mvh
Nisse
Länk

jadå, manuellt så kan jag också få skägget att frysa i polarvinden :-)

stefannorr
erito> Min kör på som din,värmen på vintern ökar efter ett tag när den uppnått rätt temp,men kylan får ja ställa in själv där funkar inget autoläge,dock syns stapeln på fläkthastigheten i auto läget.
Ri
240
Richard V8
540iAM -00
Min Acc lever sitt eget liv, den blåser som den vill utan att vara på auto, ibland vill jag sänka fläkten men det går inte.
Ska det inte gå att ha fläkten på en hastighet hela tiden. :)

Märkte igår att AUTO läget tydligen varierar blåset även då man vill ha kyla, men variationen var väldigt liten. Som hasso skriver så blåser den bara liiiite extra vid kyla. Inte alls som vid värme eller som på e46:an jag hade där den blåste max-kyla om man sänkte temp mycket.

Nåja, skönt att den beter sig som den skall iallafall :)

Din beter ju sig INTE som den skall:))Du ska ju kunna föna håret(med kalluft) när du trycker in AUTO och ställt den på kallt och det är hot out there.

-----
Mvh
Nisse
Länk

okej , jag får väl forska vidare i vad det kan bero på då

Den reagerar iallafall :-)

Skojjade bara det är väl som Hasso skrev olika programvaru- inställningar på olika bilar.Skruva inge mer nu när allt funkar:)

-----
Mvh
Nisse
Länk

En ny fråga i samma tråd: När det blåser på värme så kommer den bara på passagerarsidan fast jag höjer temp på bägge sidorna. Det blåser kallt på passagerarsidan. Är det något spjäll som gått sönder eller fastnat? Hur fixar jag det?

rättning: det kommer bara värme på förarsidan och kyla på passagerarsidan :)

hur fixar jag det??

//tomas
Jag har en 523 e39. När det är varmt ute startar kliman automatiskt och blåser kalluft som bara den. Efter ca 3-4 minuter så stannar fläkten helt. Det blir ju kokhett i bilen nästan direkt. Det är inte bara kylan som slutar, utan fläkten stannar helt. Den är inställd på auto och snöflinga har provat olika grader. Ac´n är helrenoverad för mindre än 2 år sen. På min 525 e34 som jag hade innan dämpades fläkten när det blev svalt, men den stannade inte helt.

Kan jag göra något fel?

/ Varm BMW entusiast
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.