AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.603

Hur fungerar kliman i E39

Sida 1 av 2
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Har haft bilen sedan i vintras så det har inte funnit läge att testa aircondition i min E39 528 förrän nu. Men hur fungerar det och ska man ställa in på något speciellt sätt förutom att trycka på knappen för kliman?

I dag var det väldigt varmt i bilen och +12 grader utomhus, bilen stod i solen. Men jag tyckte inte att det hände så mycket med kylan i bilen. Ska man ösa på fläkten på fullt och öppna luftspjällen oich sänka tempen till 16 grader?

Inga frågor är för dumma (var jag tvungen att skriva nu :-))
Hej stout! precis som dig så köpte jag bilen i vintras o tänkte därför aldrig på att kolla om kliman (AC:n) funkade...antar att du syftar på den där knappen med en frostflinga på....... Jag fick bara ut en sån där fisljummen luft som luktade gammalt kylskåp. Detta trots att jag satte den på 16' o öste på med fläkten. Jak lämnade in bilen på en verkstad som hade AC-service. han provtryckte systemet o fann inget läckage. Sedan kollade han mängden gas i systemet. Man ska ha 1,2 kg, jag hade 100g! han fyllde på samt sprutade in ett bakteriedödande medel i systemet. Kostade 1000:- svart.....nu funkar det, o kallt blir det!........kan annars vara ventilerna som stänger/öppnar för varmvattnet........?

V8 rockar fett!
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Stout: Jag brukar köra med 19-20 grader året runt samt Auto-knappen intryck. Möjligen reglera blandningen med ratten mitt på instrumentbrädan för att få lite varare eller kallare på ansiktet.
Har dessutom "snöflingan på/grön ) i princip året runt då det avfuktar bättr epå vintern

Får du ingen kyla när du kör ner tempen mot 16 grader är det säkert som med TripleA, du har dåligt med eller inget kylmedel kvar. Behöver inte vara något allvarligt läckage men har bilen stått hos en handlare ett tag i kombination med att du inte använt den har säker någon packning torkat tillräckligt mycket för att det skall läcka.
Mitt råd är att du kör ner till Bil o Marin som ligger i PREEM-macken i hamnen. Bästa AC-firman i stan. Då kollar de trycket samt läckage. Har för mig att jag betalade VITT 1250:- med kvitto.
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Saken är den att jag har kört med flingan på sedan bilen köptes den 3 januari Sen så vet jag AC:n blev igenomgången i höstas av pålitlig källa på BMWPower (hej Hasso :-))

Tackar fär tipset om Bil o Marin. Ska först bara kolla så att AC:n verkligen är ur funktion för jag är inte säker på att jag förväntat mig att en BMW:s AC fungerar på samma sätt som andra bilar.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag har min står inställd på 22 grader för jämnan kan sänka till 20 på sommaren. Fläktautomatiken funkar bara i värmeläge. för det är både hälsovådligt och otrevligt om fläkten skulle självmant dra på för fullt trots att det är varmt i bilen..
Hur mycket kyla och vilken blandning du vill ha reglerar du med den stora ratten i mitenpanelen mellan luftutsläppen, mera kallt flera blå prickar.Sedan är ju grundpricipen sådan att ju varmare ute desto kallare blir det det är tempskillnaden som ger effekten.
Så när det är "kyligt" ute så blir inte effekten så stor.Eller man upplever det inte så. Så det är nån typ av halvautomat när det gäller ACC på E39.

///MVH Hasso
Länk

Buspelle
Ligger också mellan 20-22 grader och har auto/snöflinga på året runt. Reglaget på mittpanelen står i princip på blått under sommarhalvåret och rött under vinterhalvåret. Systemet kräver således inte särskilt mycket manuellt reglerande.
Visa användare
113
Beemer_Fred
528IA, E39
Halloj!

En liten fråga när vi ändå är inne på AC-ämnet.
Är det bra för fläkten att gå hela tiden eller ska man stänga av den när man inte behöver den?
När man t.ex åker inne i stan med nervevade rutor när det är varmt å gott ute. Ac:en ska ju t.ex gå hela tiden även på vintern.

(hmm, var går egentligen gränsen för när man blir för petig..)

Leve BMW: Reparationskostn. på 10 mån = 9 kr(1 st lampa)..peppar peppar

Mvh
Fredrik

Livet är billigt, det är extrautrustningen som kostar..
ty
97
tynny
540iA Touring -98
M535i
Har för mej att om ac-kompressorn startar(magnetlåsningen slår till och kompressorn börjar snurra) när man trycker på fling-knappen så brukar systemet fungera som det ska? rätta mej gärna om jag har fel!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
När man kör med öppna fönster ska Ac vara avstängd, den får ingen effekt ändå och får jobba onödigt mycket.

///MVH Hasso
Länk

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Verkar som om kliman fungerar :)

I dag var det olidligt hett i bilen då den stod i solen i två timmar. I Malmö är det riktig vår idag med varma vårvindar. Och bilen var kall och skön efter ett litet tag.
735
Ska AC:en verkligen vara på jämt? Jag menar "kylflingan"?
Är inte detta verkligen nödvändigt även på vintern?
Har fått olika bud om detta, vore bra att få svar på tal....
Blir det förresten inte immigt om man kör med AC:en på vintern eller har jag fel??

BMW (eller Porsche) 4Ever!!!
Li
48
Linkztream
540iAT -98
Jag hade för mig att kompressorn inte går när det är kallare än +5 grader, eller blandar jag ihop mina manualer nu?

Mvh,
Pär
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Enligt kylfirman som fixade min AC förra året är det bäst att ha på AC:n hela året, kompressorn går bara när den behövs.

BMW CS #5206
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har men den inte igång med jämna mellanrum så torkar grafit-tätningen pga den olja som finns i sytemet inte smörjer den när kompressorns står stilla vilket leder till läckage.. Det är nämligen den andra största läckage anledningen näst saltfrätta kondensatorer.

///MVH Hasso
Länk

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Testade i dag igen då jag var ute på motorvägen och det var hett i bilen. Nä kliman kyler inte, det kommer vanlig luft som är ljummen. Körde på fläkten för fullt, länge men det kommer ingen kyla ändå. Jag har haft igång den sedan jag köpte bilen för att säljaren sa att han brukade ha igång den men märkligt är det att den inte fungerar om den nu kontrollerades i höstas. Får ringa firman som gjorde det och höra mig för.

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Stout, det låter som om du har för lågt tryck i luftkonditioneringssystemet (gasen)!
Det finns en tryckvakt som gör att om trycket är för lågt, kommer inte kompressorn att aktiveras.

Nog läge att låta en AC-firma med kompetens (och ackreditering) på fordon, trycktesta och läckagesöka systemet. De brukar vara mycket billigare än BMW (som oftast brukar köra bilen till en sådan firma...)!

Normalt brukar man behöva fylla på gas efter 5-6år, då det alltid sker ett litet läckage av gas via olika packningar mm. (inte minst grafitpackningen som Hasso nämnde!)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
hasso: "Fläktautomatiken funkar bara i värmeläge." skriver du, men om det är varmt i bilen och ute och jag ställer på AUTO och sänker till 16C då borde väl fläktarna blåsa på rejält? Så gjorde den på min e46 iallafall...

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du får väl prova :)) Det är både otrevligt och hälsovådligt att köra fläkt med full kyla. Min fläkt har aldrig haft automatisk function i AC/kyl läge bara när den ska ösa värme på vintern.
Men det finns minst 5 olika mjukvaruversioner och lika många olika panelversioner så funktionerna kan skilja en del.

///MVH Hasso
Länk
erito
På min är det så att om jag ställer tempen på 16C och ställt in AUTO läge och det är 25C inne i bilen så börjar det blåsa så att kontaktlinserna flyger ur ögonen.

-----
Mvh
Nisse
Länk

he he he du får köra med rejäla skyddsbrillor då bayern münchen :)

Jag verkar ha samma funktion som hasso har, den blåste på värme förut då det var kallt ute, men den blåser inte hårt med kyla då det är varmt inne i bilen.

Då jag har AUTO läge på visar fläkthastigheten ingel stapel alls i displayen. Däremot om jag styr fläkten manuellt så ser man i displayen vilken nivå/styrka den har. Skall det vara så? Jag har panelen med REST knapp etc.

Kylan, värmen, restvärmen och allt fungerar gött, men jag saknar auto-kylan som jag hade i e46:an.

Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Jag kör med auto och snöflingan intryckt året runt. Temp inställd på 20 grasder. Vredet på instrumentpanelen inställd på rött vintertid och blått sommartid. Fläkten ändrar hastighet själv. Vintertid börjar den blåsa fullt med varmluft när motortempen gått upp lite. Sommar blåser den kallt på en gång om bilen tex stått i solen. Fläkten blåser på ordenligt först för att sedan gå ned i hastighet när önskad temp är uppnådd. Tycker kliman funkar alldeles förträffligt.

Hans Olof BMWCS Nord #5381

"Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.