|
|
|
|---|---|
|
Äntligen har jag en bra fungerande navigator i bilen. Jag har sån sagt bytt ut min Navigation Mk1 till Mk2. Det som behöver bytas ut är följande: - Navigatorn - GPS-mottagaren om du har den gamla med 9-pinnars Dsub kontakt (Samma som datorns seriekontakt) Den krånglar ofta så många är redan utbytta av BMW på garanti. - Videomodulen (Det är annan buss mellan Navin och videomodulen i Mk2 så omkopplingen mellan TV och Navi fungerar inte annars) - Navigationskabelstammen ( en kort kabelstam som sitter i bakluckan) Det finns en färdig sats som uppgraderar från Mk1 till Mk3 som givervis är ett bättre alternativ om man inte köper begagnade enheter som jag gjorde. Jag köpte i alla fall kabelstammen från den här satsen och kompletterade med anslutningen till GPS-mottagaren som är integrerad i Mk3. Till den kompletteringen köpte jag: - ett kontaktdon som ansluter GPSmottagaren - 14 kontaktstift ( 8 till GPS kontakten och 6 till det rödlila kontaktdonet som är den ena anslutningen till Navin. - 1 kontaktstift som skall kompletteras i en av de 2 anslutningarna mellan Navigationskabelstammen och Bilen. - Några korta ledninar för att ansluta 12 v till gpsmodulen Till detta behövs Arikelnummer på kablar och kontakter, kopplingschema, lite allmän kunskap i att arbeta med elektronik och slutningen 2 timmar. Vd det kostade? Det beror väl på hur mycket du får betala för begagnade moduler, kabelstammen, kontaktdonet och stiften gick på ca. 550 kr. på BMW Jag kan bidra med artikelnummer och kopplingschema till dig som tänker göra samma sak, jag kan bara rekommendera Mk2 är så mycker bättre! Mvh, Steaman | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.