|
|
|
|---|---|
|
Vad ska jag ha för växellådsolja till min 318is? Vet inte exakt vad det sitter för låda i den heller... Svårt att byta? Var sitter urtappning-, påfyllningsskruvarna? Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. | |
|
Länk knappa in ditt chassinummer så står det vad det är för en låda du har. |
|
|
Urtappningspluggen sitter i botten av växellådshuset. Du kan inte missa den om du kommer in under bilen! Påfyllningshålet har en likadan plugg som till avtappningen, men den sitter en bit upp på höger sida av växellådan. Det är knepigt att få plats med en flaska mellan lådan och kardantunneln, så du kommer att behöva någon pump för att få upp oljan i lådan. (detta är det enda "svåra" i bytet!) (Själv byggde jag en mycket enkel och funktionell pump genom att köpa en "pumplåsa" till utombordsmotorers (båtar) bränsleslang, sedan var det bara att fästa på ca 50cm genomskinlig plastslang i vardera ända. Praktiskt, enkelt och billigt! Kostade ca 40kr med alla delar på Biltema! Det är bara att fylla olja tills det börjar rinna ut från påfyllningshålet, då är det fullt. Åtdragningsmoment för pluggarna är 50Nm. Kolla i din instruktionsbok, vilken oljekvalitet du skall ha! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Bugar och bockar. Klockren info! Tack tack! :) Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
yttryck |
Vad är det för nyckel till avtappningspluggen till växellådsoljan ? Är den likdan som till bakaxelklumpen (insex nr 10) ? |
|
Brukar vara 17 mm till många lådor mvh MW-Guru |
|
|
Ett ytterligare bra tips för påfyllning är att beväpna sig med en lagom lång slang med lämplig diameter samt en tratt. Slangen "trär" man ner i motorrummet (brevid kopplingen) och sticker sedan in den en bit genom påfyllningshålet. Sedan applicerar man tratten i andra änden och kan då i lugn och ro stå upp bredvid bilen och fylla på. Man måste naturligtvis veta ungefär hur mycket som skall i så att man vet ungefär när det är dags att sluta. Provade detta ett par gånger på min gamla bil efter att underifrån lyckats få den mesta olja på andra ställen än i v-lådan mvh MW-Guru |
|
|
Annars finns det oljesug/pump att köpa för 70:- som rymmer ca 0,5 L. Det är enkelt att använda och en rel. billig investering. /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.