|
|
|
|---|---|
|
Hej alla! har aldrig skrivit nått på forumet,men är ofta här och kollar eftersom det går att mycket bra tips och hjälp här. Har använt sökfunktion för mitt fel utan resultat.Nu till felet. Har ett knackande okonstant ljud som kommer efter varkörning, aldrig med kall eller halv-varm.Låter som om det kommer underifrån.Det är inte ventilljud.Någon som har nån erfarenhet eller tips? Bilen är en 525 90 12v | |
| Korrigering stavfel ( Ljudet kommer efter varmkörning) ca.3-4 mil | |
|
Något ram/vevlager knack kanske?.. Vad kör du med för olja nu? Du kan prova med en tjockare variant och kolla om ljudet ändras och/eller blir mindre då.. Har du begynnande lagerljud så KAN det iaf bli mindre med en tjockare olja...Men att veta säkert att ditt ljud just är ett lagerknack via "dator'n" är naturligtvis vanskligt att säga så där direkt.. Mvh Janne. |
|
|
Du skriver "rassel" också,det brukar vara ljud från någon kedjedrivning. I ditt fall kanske ljud från kedjan som driver oljepumpen? Mvh Janne. |
|
|
Hej Janne! Tack för svaret! Det är ju alltid svårt att beskriva ett ljud via "datorn" som du säger.Men ljudet är väldigt okonsikvent,och försvinner när motorvarven är över 12000,alltså hörs bara vid tomgång och efter helt varm motor.Har nyligen bytt olja,men var snål och köpte halvsyntes på 20 liters dunk.Är lager ljud konsekventa eller kommer och går? Twanger |
|
|
12000?...?Högvarvig sak du hade ;))<<<<Skämt. Nåväl...En del lagerljud kan i många fall enbart förnimmas/höras när motorn blivit varm och inte vid nystartad kall motor.. Halvsynteten du "hällde i" vad var det för klass på den? Hördes missljuden före du gjorde ditt oljebyte? Mvh Janne |
|
|
Har du vev- eller ramlagerfel skulle jag gissa att det hörs mest vid varm motor (= tunn olja) och vid belastning. Det borde inte alls knacka lika mycket eller ens alls vid obelastad motor och på tomgångsvarv. Lagerknack låter dovt eftersom oljefilmen dämpar knackningarna. Per L |
|
|
det låter som det klassiska växellåds rasslet. tystnar det när du trycker in kopplingen? |
|
|
Det låter som samma typ av ljud jag hade från min motor efter kört med med lite billigare halvsyntet. Min motor blev tyst och fin ingen då den fick Mobil 1 0-40w. |
|
|
Tack för alla fina tips! Ska åka till en kompis som jobbat som aktoriserad servicetekniker hos BMW lite senare i veckan,då kan kanske felet bli kostaterat.Jag bytte oljan just för jag trodde det skulle hjälpa,så ljudet var alltså tidigare.Ska prova med att trampa ner kopplingen och se om det gör nån skillnad.Jo Janne...det skulle vara mumma om den varvade 12.000 hehe.. Tack igen alla! Twanger |
|
|
Backez var rätt ute,det tystnar när kopplingen är ner tryckt,och kommer tillbake när den släpps upp.Jaha.... vad betyder det klassiska växellåds rasslet då? Urtrampningslager eller vad?? Och vad behöver bytas,eller går det att justera? Twanger |
|
|
Lagret till ingående axeln, inget katastrofalt! mvh MW-Guru |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.