|
|
|
|---|---|
MV |
lyckades efter allmän service få igenom bilen (325-92) på bes. Vid första besöket låg HC på 240 och denna gång liknande men bes killen var snäll och lyckades få värdet och pendla, ner till 90. Efter en stund på tomgång gick det upp igen. Han skrev 99 på pappret, vilken kille!!! Alltså finns ett fel någonstans! Vid lite forskning på forumet "sök inlägg" ( f.ö helt suveränt) går mina misstankar till vevhusventilationen. Har kollat lite slangar och bälgen innan insuget såg OK ut... Varvtalet ändras noll om jag lyfter oljestickan eller lossar påfyllocket!! Plastnippeln vid topplocket (där två slangar från insugsbälgen går in)känns lite " glapp" sitter en vit o-ring, kan det vara en orsak? Oljelock eller stickan, orsak? men dom känns inte så troliga. sitter ju en del andra prylar. Kan luftningsfiltret till tanken ha någon inverkan? nippeln på undersidan såg jag var avbruten! Bilen går lite ojämnt på tomgång "misständer" detta blev f.ö bättre när jag tankade 98 på statoil istället för 95 på OK-Q8 Alla stiften har en lätt ljusgrå beläggning så förbränningen ser jämn ut men mager kanske? Vilken färg ska dom ha förresten? Tacksam för svar och tack till alla kunniga som orkar svara på inlägg till oss "mindre begåvade" på området. |
|
Stiften skall vara ljusgrå/ljusbruna. Här finner du rätt bra information om tändstiften och hur de skall(bör) se ut: Länk Länk (sidan 9) Länk När servade du bilen senast? Vilken olja använder du? Hur långt har stiften gått? Hur långt har bilen gått? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
MV |
Jag har precis servat bilen efter nedslaget på första bes... Nya stift BMW orginal, ny olja Q8 delsyntet 10w-40,nytt oljefilter, rengjort insatsfilter fabrikat okänt, nytt bränslefilter MANN, ny lambdasond. Lossat batteripol ca3 timmar. Även plockat bort tändspolarna och tittat, noterade att två var datummärkta från -98. Försökt att se ngt överslag mellan topp och spole/ tändhatt i bäck-mörker. inget där.. Har någon lust att kolla vad som händer när man lyfter oljestickan på tomgång.- sjunker varvtalet? Har gått snart 19000mil. Tack så länge mvh / MV |
|
Har du kollat med startgas om du har läckage på insugningssidan? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
MV, har detta löst sig för dig? Har likadana symptom och behöver lösa det. www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! Nu med tokbra kalender.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.