AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
401

Hvilket Innsprytningssystem?

Visa användare
38
SuperHebbe
732iA -82
732i -80
732i -79
Hallo...

Hvordan finner jeg ut av om jeg har L,J,D,K-Jetronic eller om det er Motronic i min 732iA fra 1982?

Mvh

Jan Erik

[Jeg VIL ha svenske BMW priser til Norge] :-)
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
På den bilen kan det bara vara L-jetronic eller Motoronic!

Om bilen har L-jetronic har den en vanlig fördelare så som dom alltid har sett ut minst dom senaste 50 åren! Den sitter i topplockets framkant och sticket upp 10-15 cm. Det bruna (oftast) fördelarlocket sitter fast med två fjädrande byglar som man snäpper på och av.
Lyfter du av locket hitter du en rotor (som på den "gamla goda tiden") och därunder troligen en "vinge" med 6 armar (tror jag) som snurrar med motorn och där dom 6 armarna samtidigt sveper förbi likaså 6 fasta armar. Under där sitter en spole.
Denna fördelare sköter också tändförställningen så vrider man på rotorn går den att vrida 10 grader eller så.
I rotorns sida går det in en eller två vanliga 12V-kablar.

Om bilen har Motronic sitter ett platt fördelarlock som har stor diameter (säg runt 15 cm) monterat med skruvar i topplockets främre gavel. Det är alltså inget som sticker upp utom tändkabelfästena som kanske sticker upp några få cm. Skruvar man bort locket finns bara en bamserotor som sitter fast i änden av kamaxeln. Det finns inga spolar, ingen tändförställning, inga 12V-kablar. Bara rotorn och fördelarlocket.

Per L
Fanns Motronic över huvud taget så tidigt som -82? Jag tvivlar på det..
go
145
gorjo
330e -21
Första versionern av Motronic kom -80 på 3,5:an iaf.
Aha, där ser man!

Jag trodde att Motronic kom först senare eftersom många biltillverkare använde L/LE-Jetronic ända fram till -86.
Visa användare
38
SuperHebbe
732iA -82
732i -80
732i -79
Takk for hjelpen, det er en Motronic v1.0 jeg har...

Mvh

Jan Erik

[Jeg VIL ha svenske BMW priser til Norge] :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.