AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.640

Trodde att jag skulle förlora körkortet idag!

Sida 2 av 2
Det har jag!! Som liten scout (ca 10 år) får man ta knivbevis att man kan hantera och sköta sin kniv på rätt sätt...
(så sen är det bara scoutskjorta på ty kniven ingår i utrustningen, likväl som det är ok för hantverkaren att ha kniv i blå byxorna på lunch restaurangen men INTE för kontors nissen med Leatherman i jackfickan)
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Man får ha kniv.

Dock får man ej bära kniv på allmän plats.

I skogen är det helt OK, likaså på sjön (om du ej lägger till vid en dansbrygga eller liknande)
I bilen är också OK. Likaså i en verktygslåda.
Det finns även undantag för allmän plats. Om du t.ex har den i tjänsten (snickare, trädgårdsarbetare o dyl)

Böter på runt 7000:-. Det låter som om du tjänar mkt stålar då det verkar som om du fick dagsböter.

:)

"Snälla! Bromsa!"
Visa användare
458
baggen
523A Touring-00
Jag fick stora dagsböter för året innan bytte jag jobb ifrån innestående
lön till förskottslön + jag fick ut alla semmesterpengarna så det blev ju som 3 månadslöner extra det året...
Tyvärr så var det den inkommsten dom baserade mina dagsböter på...
Och du får inte ha kniv i värktygslådan i bilen då har dom full rätt och ta kniven och om dom e riktig griniga anmälla dig för brott mot knivlagen...
Men yrkesfolk som måste ha kniv får annvända den till och från jobbet innom viss tid.
Hjälper inte att gå inne i stan rundt ca 2100 på kvellen när du slutade jobbet ca 1700 och påstå att du är på väg hem....

Gött att åka BMW
Visa användare
458
baggen
523A Touring-00
Glömde att säga att dom räknade inn min sambos lön i min...
Det räcker att vi bor ihop.
Dom var fula som fan..
Var och pratade med polisen och dom tyckte att ja skulle anmälla
dom som tog mig men vad hjälper mitt ord mot 6 poliser...

Gött att åka BMW
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Knivlagen täcker inte varken förvarande eller bärande av kniv på din egen egendom, t.ex. i ditt hem, din trädgård eller i din bil. Det är alltså tillåtet att ha hela bagageluckan fylld med jaktknivar om man så önskar...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Men grabbar>>>polisen har väl inte rätt att gå igenom ens bil hursomhelst utan anledning? Vid skälig misstanke ja, men vid en vanlig trafikkontroll, ICKE.

/D

Visa användare
458
baggen
523A Touring-00
Skälig misstanke ja...
Jag hadde en kompis i bilen som hadde vest på sig det räkker tydligen...

Gött att åka BMW
Baggen>>>skottsäker sådan:)?

Visa användare
458
baggen
523A Touring-00
Nope skinnvest med text på ryggen...

Gött att åka BMW
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Baggen,
Räkna in din sambos lön med din?
För det första är det väl inte polisen som delar ut dagsböter, för det andra så har jag aldrig någonsin hört att någon fått högre eller lägre böter beroende på vem man är gift eller sambo med!?
Det här låter ju rätt konstigt måste jag säga...
Visa användare
458
baggen
523A Touring-00
Det kan ju inte vara för inget som dom frågade efter min sambos inkomst eller?
Sen var det åklagaren som räknade mina dagsböter...
Det blev en dyr stereo i slutändan med tanke på böterna...
Sen får ni tycka och tenka vad ni vill men jag vet bara vad polisen sa till mig när jag var på förhör efteråt och dom borde man ju lita på eller?

Gött att åka BMW
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Nej, men i vilket syfte skulle dom fråga om din sambos inkomst. Det är ju ganska befängt.
Enda orsaken skulle ju vara i det fallet det hela handlade om försörjningsplikt o dyl. men det här handlade om ju om nåt annat. Att din sambo skulle drabbas indirekt (eller att du får hårdare/lägre straff beroende på vem du bor med) pga ditt brott kan jag inte förstå.

Vore det som i ditt fall skulle man ju förmodligen behöva tvista även om familjeförhållanden vid alla rättegångar då det skulle avgöra hur mycket böter man får.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.