AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.892

Handbyggda BMW M bilar? Vilka?

Sida 1 av 2
Hejsan!
Vilka M bilar är det som är byggda för hand?
Jag vet ju att E34 M5 är det men hur är det med M3 E30 (2d + Cabrio), M5 E28, M635CSi?
Finns det fler modeller än M5 som är tillverkade i Garching?

Här är en som påstår att han har "en av få" M5 som är bygda för hand "tom 1992"??? Men det stämmer väl inte alls, alla M5 upp tom 95 är väl byggda i Garching?

Länk

//Sniffer

626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Nej, alla M5 e34 är ’handbyggda’.

På,

Länk

, går det ju bl.a. att läsa följande,

”Unlike the normal 5 Series, M5s were hand-assembled at the BMW Motorsport facility in Garching, a suburb of Munich. Bodies were pressed at the normal Dingolfing factory, then sent to Garching where they were mated with the engine and interior trim. The only exception was the South African-spec model, assembled at BMW's Rosslyn, South Africa factory from German-supplied Complete Knock Down (CKD) kits. ”

Men om någon har uppgifter som tyder på något annat, så skulle jag åtminstone gärna vilja veta källan….

Var inte M3 e30, också ’handbyggd’?
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
E30 M3 byggdes i ett allt för stort antal, det fanns + finns inte
kapacitet för detta i Garching (numera har man fullt up med enbart alla'Individual'-beställningar på -ZS-avd. inom M-GmbH) -
E30 M3:an byggdes på löpande bandet på -Regensburg-fabriken',
drive-paketet monterades av special-utbildade M-mekaniker men
fortfarande på löpande bandet i Regensburg -
även E39 M5:an byggs på löpande bandet med övriga 5-serie-bilar och antalet producerade E39 M5:or passerade den totala
E34-M5-produktionen för länge sedan och efter enbart halva tiden, det gör ju E39 M5:an inte till en ovanlig bil direkt -
m.a.o. ta väl hand om Era E34 M5:or !!!!!!!
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Alla ///M motorer är väl handbyggda om jag inte minns fel...
Vad menas med handbyggda???
En Maclaren F1:a är handbyggd.
En E34 kallar jag inte riktigt handbyggd eller?

MVH Patrik

Drive it like you hate it...
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Menas väl att karossdetaljer, motorer mm monteras av männiksor och inte av robotar....
Men karosserna är ju inte direkt knackade för hand! ;)
I mina ögon så är en Volvo Duett mer handbyggd än en E34:a i alla fall... Vad tycker ni?

MVH Patrik

Detta beror på hur man definierar handbyggd. Man kanske snarare ska använda orden monterad för hand. BMW M i Garching fick färdiga , t.ex, E34-karosser och sedan monterades resterande för hand där, alltså av humankapital så att säga:) Karosserna knackades ju självklart inte för hand men de var nogrannt genomgångna för att vara helt perfekta när bilen levererades. Om man jämförde hur det lät när man stängde dörrarna på en E34 M5 och en vanlig E34, när dessa såldes och båda var nya alltså, så hade M5:an mer tyngd och dovare klang när dörren gick igen. Ungefär som en Mercedes S-klass W126.
Ja det där med dörrarna märker man fortfarande stor skillnad på mellan en M5 och en vanlig E34, om det är en välvårdad M5 som inte varit reparerad i dörrarna alltså.

//Sniffer

Människan...

Så hade någon sagt att kolvarna i den här motorn är slipade för hand då fattar ni väl att ingen hade köpt skiten.
Men att säga att en bil blir bättre för att den byggs förhand det kan jag inte tänka mig. Men om man kombinerar det bästa ifrån båda världarna ja då får man en perfekt bil.

Jag menar alltså så här.
Låt maskinen sätta ihop bilen sen låter man en människa gå och klämma, bonka, hoppa och testa bilen innan leverans.

MVH Patrik

bm
653
bmw_m6
2002 - 75
120d - 06
Audi TT: Det är väl känslan av ett hantverk som känns bäst. Så är det för mig. Känns helt underbart att sätta sig i bilen när man vet att t.ex. den här inredningen har en människa satt i för hand och inte en "gammal" robot...

Jag kanske är lite skum men "handmoneterat" känns mer äkta...

// Ha´t mvh kim

-=$¤CimmenpoweR¤$=-
Att skriva är silver, att "söka" är guld!
Länk
//
584
///Misano
520d Touring M-sport -18
M5 -89
bmw_m6: Helt riktigt. Numera känns bilarna allt för massproducerade, och därmed inte lika speciella. Jag tycker man märker att det är en allmänt högre "klass" på M5 än övriga E34 serien. Varje M5:a tog två veckor att bygga, och visst är man stålt över att sätta sig i ett äkta hantvekt och känna perfektionen.
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
'länge leve M-GmbH' -
och rykten säger att testförarna (varje M5:a testkördes innan klartecken för leverans) kunde peka ut vilket av -8-manna-gängen- som hade satt ihop bilen - den du !!
man kanske skall ta detta med en nypa salt men det tyder ändå
på inriktningen, kom även ihåg att idag är det alla 'Individual'-bilar som kompletteras eller byggs om på M-GmbH i Garching -
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
3,0csl har ni glömt bort totalt ;-)
Sen tillverkades det lite i sydafrika oxå tex e12 m530 Länk
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
3.0 CSL:orna är inte glömt men här var det tal om -handbyggda-
bilar hos -M-GmbH- i Garching !
Sydafrika-bilarna är ofta CKD-byggsatser som monteras på plats,
så var det med E34:orna (M5) som gick dit -

M5touring register
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Är inte alla //M motorer monterade för hand? tror jag läste detta i en bok jag har, block etc är ju naturligtvis maskingjorda, men all slutmontering av motorerna sker tydligen "för hand" av en & samma person om jag inte missminner mig....

/K
ant
En del matnyttigt i ämnet kan läsas här Länk

======
Min bil:Länk
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
tillverkning av E34 M5/M5touring på M-GmbH i Garching - självklart betyder 'handbyggd' INTE att alla delar eller ens några
gjordes per hand, det betyder enbart att bilarna monterades (som Janne2 säger) ihop av några special-utbildade 8-manna-mekaniker-team med högra kvalitetskrav (BMW Individual är en
avd. av M-GmbH) till skillnad från tillverkningen på löpande bandet i Regensburg, Dingolfingen, Spartanburg m.m. där alla
andra BMW tillverkas och numera även M-bilarna, drivpaket + Motorn monteras än i dag av M-mekaniker -
det finns en BMW-promotion-video från tillverkningen av E34 M5,
kan inte någon lägga ut den ?? där kan man få några glimtar av
hur det gick till när man jobbade med bilarna

M5touring register
Varsågod:

Länk

underbar!
Jag håller fullständigt med Audi TT. Människan är nog det sämsta "instrument" man kan ha för att få en jämn produktionskvalitet. Däremot kan man inte blunda för den prestige en handbyggd bil har, men är den bättre? Knappast om du frågar mig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.