|
|
|
|---|---|
|
Någon som vet hur mycket jobb det är att konvertera från man vxllåda till aut? Jag har en 525 TDS-95. Går det överhuvudtaget? Tacksam för hjälp. | |
|
Klart att det går! Dock är det säkert ingen alldeles enkel åtgärd! Skaffa dig BMW:s ETK (reservdels CD-rom) och börja kolla vilka delar som skiljer. Här är min gissning på delar som säkerligen skiljer: - svänghjul - växellåda med momentomvandlare - vx-spaksmekanism med tillhörande delar av inredningen - instrumentgrupp (som anger viken växel du har i) - växellådsfäste - diverse givare (tex kickdown) Här är min gissning på delar som kanske skiljer: - kardanaxel - differential (utväxling) - bränsleledningar - bränslepump (förpump) - elkabelstammar - pedalställ - moderna bilars motorelektronikbox brukar också vara inblandad i automatlådestyrningen. Skiljer kanske också mellan manuell och automat Jag har gjort bytet från automat till manuell en gång på en gammal Renault 8 från 60-talet. Det var inte svårt men på den tiden var det ju inte heller så mycket grejor på en bil. Jag höpte alla grejor som skiljde på en bilskrot. Alla fästen och hål som behövdes för dom manuella grejorna (tex kopplingspedal, växelspak mm) fanns på karossen så det var bara att bulta dit! Jag har för mig att Paap Reeder som ibland syns på detta forum har gjort detta jobb på en E28 M535i -86! Kolla med honom! Per L |
|
|
Tack för ditt svar. Om jag kort summerar det så verkar det som om det kommer att kosta mer än det kommer att smaka.. Det blir nog billigare att leta reda på en med färdigmonterad automatlåda. Polarbear |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.