AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
520

Tokig på missljud!

Visa användare
92
Wernblom
318 touring -96
Jag håller på att bli knäpp på ett missljud jag har i motorn, låter ungefär som att nåt lager är slut. Jag har renoverat generatorn, bytt fläktkoppling, bytt vattenpump och kammrem och generatorremmen, men det satans ljudet är fortfarande kvar. Nån som har tips om vad det kan vara?

Mange
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Vevstakslager kanske ? Hur låter det missljud hela tiden,eller bara typ på tomgång eller när du kör vid jämn hastighet hörs det när du accelererar oxå ?

hjorten
Visa användare
92
Wernblom
318 touring -96
Det är när man står på tomgång som man hör det tydligt, annars överröstas det av motorljudet. Men på tomgången hörs ljudet hela tiden...

Mange
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Knackar det som om man slog med en hammare?? Garanterat vevstakslager som är kass..

hjorten
ormen
tystnar det om du trycker ned kopplingen? då kan det vara antingen urtrampningslagret eller mer troligt ingående lager i vxl-lådan.... vanligt på äldre modeller.....

Länk
Visa användare
92
Wernblom
318 touring -96
Inget knackande är det, mer som ett gnällande ljud. Urtrampningslagret bytte jag när jag bytte koppling....

Mange
ormen
tystnar det om du trycker ned kopplingen??? då är det nog nom jag säger..... lager i v-lådan..... annars är det nåt i motorn... skulle börja kolla på lättåtkomliga detaljer som snurrar..... spännaren till kamrem... den rullar på lager.. lycka till....

Länk
Visa användare
92
Wernblom
318 touring -96
Ok, ska ta och kika lite i morron. Tack för tipsen...

Mange
Visa användare
92
Wernblom
318 touring -96
Ljudet låter även när man trycker in kopplingen så det är väl något i motorn då...

Mange
BM
201
BMWPonken
318i (M42) Cabrio -93
325iM Cabrio -92 "Under uppbyggnad"
116i M-Sport -15
Kolla så att din kamrem inte är för spänd. Är den det så kan den gnälla ganska bra.
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Ja spännrullen till kamremen kan ju föra ett jävla liv..Hoppas det fixar sig.

hjorten
Visa användare
92
Wernblom
318 touring -96
Han som bytte kamremmen åt mig bytte även spännrulle. Är det inte automatisk spänning på remmen?

Mange
ormen
man "spänner" upp kamremsspännaren när remmen byts, han som bytte remmen.... om han nu spännde det för hårt - har lagret i rullen pajjat.... lättast är om man plockar bort kåpan till k-remmen o kör gamla tumregeln = remmen skall gå o vrida 90 grader - mitt emmellan övre kuggdrev o nedre drev (Länk detta gäller gamla sexor..... men som sagt... det kan vara en massa annat... kolla under ventilkåpan o gör en ventiljustering..... kammen snurrar ju.... kolla känn o lyssna.... lycka till.....

Länk
Visa användare
92
Wernblom
318 touring -96
Jo det blir väl att plocka isär och kolla, tack för hjälpen...

Mange
ormen
fel länk innan... iallafall... detta menade jag med remmen... nu är det bild på 4-cyl.... men det är likt 6-cyl... Länk

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.