|
|
|
|---|---|
|
Hej allihopa! Köpte mej äntligen en bmw... Det blev en 525ia -90 med m-50 motorn... Men redan efter en vecka så började tomgången vandra.. Det börjar efter ca 6min körning... när jag står still så vandrar den från 500 till ibland 1200... jobbigt jobbigt! Dyrt dyrt tänker man &så! Besvärligt när man står still på driven! Vad ska jag börja felsöka efter... Finns säkert många möjliga orsaker! Någon här ute som har några förslag! Tack på förhand! //Jörgen | |
|
om du har en tomgångsmotor , en svart cylinder som sitter på en gummibälg efter luftmängdsmätaren som i sin tur sitter efter luftboxen/filtret , jag har samma fenomen på min 535i men bara när den är kall , ryckte ut den och tomgången var jämn men låg , så jag misstänker den ! Kolla den vettja /Mvh Göran |
|
| Jag rekomenderar,att Du kollar efter tjuvluft först.Är det svårt att hitta så köp startgas,sprut mot svår åatkomliga slangar vid insuget.Så fort tomgången ändrar sig,har Du hittat läckan.Lycka till. | |
| Jag nästan glömde,kolla ev. läckage vid fräre avgasrör.Jag hade samma fenomen tidigare,på en 735-a. | |
|
bytt bränslefilter nyligen ???? Billig början...typ 150spänn..... |
|
|
Glömde säga att den ryker som faan &så... Tack för era svar! |
|
| topplockspackning?...... | |
|
Och drar mkt bensin! |
|
|
om den drar mycket bensin så är det nog tomgångsmotorn,har hänt mig oxå men om det är fel på lambda sonden så kan den dra mycket bensin. Men jag tycker att du ska plocka ner tomgångsmotorn och göra rent den invändigt med typ 5-56 och pilla i motorn. Det finns en kula som ska röra sig fritt när man skakar på den om den inte gör det så har du hittat felet. G-UNIT |
|
|
Farre-mannen : Vet du om tomgångsmotorn ser likadan ut på E34:orna så som E28:orna isf hur tar man lös den ? /Mvh Göran |
|
|
Tjena Wrath! Det borde inte vara nån större skillnad.du lossar bara på slangarna och kontakten. Lycka till mannen G-UNIT |
|
|
M50 motorn har inte tomgångsmotor, men å andra sidan satt det inte M50 på -90... I övrigt låter det som om det är Lambdan som spökar, orolig tomgång och hög förbrukning brukar vara symptomer för lambdan. |
|
aaltoma |
Ja har precis samma problem med min 525i E28 -85 Genast när den blir varm går varven över 1100. Den vill t.o.m slockna när man trycker gasen i å släpper den direkt, då går den ner under 400 å hoppar sedan efter upp tillbaka... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.