AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.316

Beställa simons på måndag eller.?

Sida 1 av 2
BM
216
BMW Lover
BMW 318 -99
Funderar på att sluta vela och skall köpa en ljuddämpare på måndag. Funderar på Simons. Klart billigast, men får man vad man betalar för eller är Simons bra?
En del säger att det e skit. Passform, ljud, kvalitete m.m. Andra säger att det e bra. Förutaom att lite kort livslängd.
Är det någon som har erfarenhet av Somnons här?
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Simons funkar bra för mycket tjat om andra system har haft både på 2002 för 20årsen har nu på 325an snart 3år utan rost .Vill man ha nåt outstanding så gör jag ett själv i rf =jobbigt men billigt.
passform=godkänt
ljud=lågt till lite bluddrande efter inkörning
kvalite=helt ok
livslängd=mitt är 3år håller minst 3till
mvh/trucker

Länk Bmwcs 3381

Länk NY
ant
jag har kört med en simonsdämpare på min bil i cirka 600 mil nu.
den är redan utbränd till viss del. låter markant mer än när den var ny och lagom inkörd. antar att om yterligare 600 mil så finns inget av dämpningen kvar i burken.
jag kommer att satsa på en annan ljuddämpare. troligt är att det blir en dämpare från herr appelgren, som finnes här Länk

==========
Länk
"bra att ha länk" Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ja att beställer man nu så får man möjligtvis grejerna till JUL eller nått :)) Det beroer helt på vad de tillverka just nu.Men det kan ju finna i lager hos nån handlare.
Var i konkt med 4 el 5 reservdelsfirmor som var grymt trötta på Rays leveransertider och nonchalans.

///MVH Hasso
Länk

BM
216
BMW Lover
BMW 318 -99
Till ant: E det gör det själv dämpare eller tillverka dom en som passar till ens egen bil modell. Verkar som dom bara gör till tävlingsbilar?
ant
BMW Lover: ja det är alltså ett gör en "gds-dämpare" jag har. om det är skillnad mellan simons färdiga system och deras gds-dämpare vet jag dock inte.
om du väljer att köpa en apple racing dämpare så får du bubba fram svetsen och loppa fast den själv i befintligt rör. ellero m du väljer att svetsa fast dämparen på lämpligt rör och sedan monterar hela kittet på din bil.
det kanske inte var vad du hade tänkt dig.

iaf så kommer jag aldrig sätta en simons dämpare på min bil. det är möjligt att dom fungerar bättre på en bil som får leva ett lugnare liv än vad min bil lever. med tanke på de varv som genererar avgaser på min motor så är det kanske inte så konstigt att simons dämparen lämnar in i förtid?

annars så kan du (med lite reservation för vad det får kosta) slå ett öga på supersprint eller kanske remus system. dessa sytem kostar mer men ska enligt flertalet här på forumet bla bjuda på mycket hög kvalitet. som alternativ finns också ferrita.

Länk <-- för supersprint
Länk <-- för remus
Länk <-- för ferrita

==========
Länk
"bra att ha länk" Länk
cdabox
BMWLover: köp inte ett simons, bort kastade pengar.....
Ferrita, Remus eller Superspring (för att nämna några) som hör till de mer seriösa.
Du kan se det så här Simons är JVC och de andra BO
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Simons funkade bra på min golf jag hade förr, dock hade jag då hela vägen upp till grenröret 2.5 rostfritt och de funkar bra en så vitt jag vet...Och jag körde över 2000mil med de systemet på ungefär ett år.och dom där 2000milen körde jag med systemet från de var nytt..Hmm varför lägga ut hur mycket som pengar som helst på ett system och så går det sönder inom ett år om man har otur ...För man vet ju aldrig om man lyckas skrapa in någonstan och de går sönder ...

Mvh Teres

jeppe_L
angående leveranstiderna från ray: dom har skärpt till sig ordentligt nu, dom har komit ifatt med tillverkandet igen (fick mitt system efter 3 dagar)
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Simons suger!
Innehållet brinner upp jäkligt fort.

//Ticco

Länk
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Vilket tjat hit och dit om Simons..Har haft Simons dom senaste 6 åren på mina bilar,och är iaf nöjd med dom,jag köper universal och bygger dom själv så får jag dom som jag vill...

hjorten
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Inte tjat FAKTA!

//Ticco

Länk
Ringde vid ett tillfälle till fabriken för att kolla hur de tsestar kvalite och prestand:
-Jaaoo, vi köörer ett par varv på gatan.....
De har ingen aning om de sänker eller höjer effekten eller hur länge de håller samma ljudnivå...
Att simons verkar vara som slänga pengarna i sjön.....
Detsamma gäller rakarör...

Med vattenpumpsras......
Visa användare
151
ctg_putte
320 me 323 motor E30 -86
Simons e bra.....inga problems alls..men d finns nog dom som e bättre.
Smaken e som baken..
Si
97
Simz
BMW 330Ci -01
Har funderat fram och tillbaka på vad jag ska ha.
Mina kompisar tycker att jag ska byta hela systemet till ett grövre t.l.x 2*2,5" eller 2*3" för det är där man vinner effekt. Ljudämparen är sekundärt. En simons standard sportdämpare ska duga utmärkt.
Är det nån annan här som har bytt hela systemet och märker nån skilnad?
Själv tycker jag att det inte skiljer så mycket i pris mellan Simons och Ferrita så det är värt att köpa ett Ferrita.

Kör så det ryker!!
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Fakta hit och Fakta dit,skit samma det är iaf billigt att byta till ny ljuddämpare ifall man nu vill det.Jag har iaf inget problem med simons,kör man med 2" dämpare så bränner den ut snabbare då den inte tål mer är 600 grader...

hjorten
Ti
2.587
Ticco
420i -14
Jag har då bränt 2,5" och 3" på väldigt kort tid.
Förr så såg jag det som en snabb å billig lösning för att få ihop ett system, nu e det ju inte äns billigt längre.

//Ticco

Länk
jaa, hörni som sagt simons hit simons dit, själv köpte jag ett simons sportavgassystem(ha önska att det vore ett allafall), jag blev bisviken på det kände att jag slängde bort 3200 kr i sjön, men det är från person till person, jag tyckte inte att det lätt så värst mycke, kände ingen skillnad mellan det och mitt orginal system, det är hur man själv uppfattar ljudet och vill ha det, vill man ha högt ljud, som jag då så ska man inte köpa ett simons som jag gjorde, och jag vet att ferrita inte låter så extremt högt det heller, då ska man åka till ferrita så får de skräddar sy ett system åt en på plats och man talar om att man vill ha högt sportit ljud, och då får m,an betala 6500 kr, jag tycker inte att simons är jätte dåligt. men vill man ha något riktigt högt så måste man betala dyrt, vill man ha något billigt som dugger så får man nöja sig med ett simons....

Länk
ant
men efter att ha kört med simons systemet en längre tid så brinner ullen i dämparna ur ganska snabbt och då börjar det leva om ganska bra.
jag har haft simons på två bilar och det har varit likadant på båda. likadant för mina kompisar som haft simons dämpare på sina bilar.

==========
Länk
"bra att ha länk" Länk
svintoleffe
Jag har haft simons på min gamla bilar och aldrig haft något problem med det och då kan jag bara säga att jag var riktigt stygg på gasen då.
Idag då lånade jag ut min bil för första gången så att jag kunde höra ljudet från utsidan....

VÄLDIGT SPECIELLT !!!! : )

Jag är ju missnöjd med ljudet inne i bilen pga resonans vid låga varvtal.
Det speciella ljudet kommer av att hela dämparen är i stål ingen dämpmassa utan istället så går avgaserna i en spiral.

Med ny vattenpump mm... :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.