|
|
|
|---|---|
Buspelle |
Någon som har erfarenhet av bluetooth-installation. Antingen BMW´s egen alternativt Ericsson eller annat fabrikat. |
|
Funderade på BMWs men tog till slut Ericsson. Tog mig en vecka för att få den att funka tillfredställande. Installationen pissenkel men telefonen vill inte alltid kontakta HF-satsen. När jag slog över luren på Blåtand alltid på så funkade det mycket bättre. Dock skiljer det sig mycket mellan telefonmodeller om du kan använda alla funktioner. Jag har kört en T68 och P800 och här funkar T68an bättre. Båda kan svara och skicka över samtalen men T68an gör detta enklare. /Jari |
|
Buspelle |
aalto: Tack, det låter ju hoppfullt. Lutar också åt Ericsson. Använder T68i och den funkar kanonbra ihop med Ericssons öronsnäckemodeller. Låter ju bra att monteringen är enkel. Det brukar ju vara att åstadkomma en snygg sladddragning snarare än inkopplingen som är besvärlig. Vilka delar ingår i satsen, vilka sladdar ska dras och vad är det för typ av mikrofon? |
Robsarve |
12 V plus, minus och tändningsström. Mic + högtalare eller advanced music mute. (det senare är ett tillbehör som kopplar ut ljudet i bilhögtalarna, räkna med pyssel om du har BMW orginalstereo) Samt knappsatsen som är ca 4 x 1,5 cm som är det enda som verkligen syns. förslagsvis sätts den på en oanvänd "dummy" knapp. (Om det nu finns en sån i m5...) Det är en liten kondensormik som enklas placeras i skarven mellan tak och A-stolpe. |
|
Buspelle, Har du navigator i din bil? Är den förberedd för telefon (option 640)? I så fall skulle nog jag fundera på BMWs Bluetooth kit eftersom det är lättare att få allt att fungera tillsammans i bilen plus att man kan använda olika Bluetooth telefoner i bilen. SonyEricsson T68i fungera alldeles utmärkt med BMWs Bluetooth kit men det finns dock ingen snap-in adapter ifrån BMW ännu men det kommer snart. Snap-in adaptern behövs bara för att ansluta till en yttre antenn samt för laddning av telefonen i bilen. Här har du länkar till manualen samt installationsanvisningen till en E46 3-serie coupe. Länk Länk Länk Och här har du de aktuella BMW Bluetooth kiten för din M5a: European and US E39 5-Series Sedan: 84 64 0 153 490 BMW Bluetooth Retrofit Kit (from 09/2000 to 09/2001 with option 640) 84 64 0 153 489 BMW Bluetooth Retrofit Kit (from 09/2001 to 03/2002 with option 640) 84 64 0 152 506 BMW Bluetooth Retrofit Kit (from 03/2002 with option 640) 84 64 0 153 224 BMW Bluetooth Retrofit Kit (from 09/2001 without option 640) Annars har BMW också kit för anslutning av vanliga Ericsson eller Sony handsfree satser inkl kablage och adaptrar för anslutning till bilens fördragna kablage. Se prislistan till BMWs tillbehörskatalog för mer info om dessa. /RS2 |
|
Buspelle |
RS2: Tack för infon. Mycket intressant. Jag har varken navi eller telefonförberedelse, men det ska ju tydligen gå att få upp t ex telefonboken i displayen på stora färddatorn med BMWs bluetooth. BMWs bluetooth ligger dock på 9 700 exkl snap-in-adapter medan Ericssons går att få loss för kring 2 000. Även om BMWs utan tvekan är en häftigare pryl och dessutom original, vilket man ju gillar, så är väl frågan om det är värt pengarna. Sedan tillkommer ju monteringen som antagligen inte är billig om man ska låta BMW göra jobbet. Ericssons antar jag att man borde klara av att montera själv. |
|
Buspelle, Om du inte har navigator och/eller telefon förberedelse så är installationen av kablage i bilen ganska omfattande. Så Ericssons hands-free kit låter nog som ett bättre alternativ och billigare. Kolla dock på BMW efter anslutningskablar, antenn, installations anvisningar mm. Lycka till! /RS2 |
|
cdabox |
Hur vet man om man har telefon förberedelse ? Jag har ju sån där multifunktions sport ratt med telefon knappar på ? Är det förberett då ? =) Nu framstår jag som otroligt dum In Hoc Signo Vinces - I detta tecken skall vi segra |
Buspelle |
cdabox: Multifunktionsratten kan du ha utan att det finns telefonförberedelse. Har du inte tillgång till någon utrustningslista så åk till BMW och be dem kontrollera. |
cdabox |
oh ok...då har jag nog inte telefon förberedelse.... Tack dock.... In Hoc Signo Vinces - I detta tecken skall vi segra |
|
Robsarve: Det finns muteboxar färdiga med BMW-kontakter som passar direkt mot ericssons satser. Se t.ex. www.brodit.se Glad påsk! =) // Joakim ---- Länk |
|
|
Hej! Undrar också lite över detta med bluetooth... Var ska man hitta utrustnigslistan? Och om man har en knapp över klockinställningen med en lur är den då förberedd på något vis? Grejen är att i min E39 03/04 så sitter det en ful Nokia hållare i utblåset för kupefläkten där det ska sitta en 6160 eller något ditåt, men det har jag förstått att det är eftermonterat. Men varför har jag telefonluren på en knapp och på ratten där man skiftar mellan telefon och radio R/T knapp? Var hittar man hur man aktiverar bluetooth om man nu har det? Todde |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.