|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
I snöblasket idag körde jag på något metallskrot som låg på parkeringen. Efter 5 meter larmade check-kontrollen "Tyre Defect" och när jag kollade så var vä fram helt tomt! Bara att ta fram domkraften och lägga på reserven, som var helt oanvänt (bilen är 3,5 år gammal). Visade sig att jag kört på något metallskot som gått in i sidan på däcket och gjort ett ca 3 cm stort hål. Däcket är bara att kasta, synd då det var ca 5 mm kvar! Under 13 års bilåkande och ca 20000 mil har jag aldrig råkat ut för något liknande, inte ens en "vanlig" punktering. Hur ofta har ni andra fått punktering? Någon som råkat ut för något liknande? -------------------------- BMW - Lite dyrare, mycket bättre | |
|
Punka -92 fiasko,spik i höger fram. Aldrig på en bumse,plågade E30n genom hela europa med corden framme på insidan på bakdäcken vid avfärd,450mil felfritt. Hade aldrig gjort det idag och rekommenderar inte någon att testa vad man gjort i ungdomligt oförstånd,men det bevisar att däckkvaliten är så hög idag att det behövs yttre påverkan(eller tillverkningsfel) för att orsaka punktering. Henrik |
|
| Spik i däcket är väl inte helt ovanligt. Har hänt mig en gång med bil och en gång med hojj. | |
|
Körde på en sten vid möte på smal väg.. Däcket tackade för sig, men fälgen klarade sig i alla fall. |
|
|
är det bara jag som har lyckas krängt av ett däck när jag skulle försöka sladda på asfalt ? *ler* hehe jätte fint ställ och så prickar men precis en 1 cm kant så krängde jag av däcket på höger fram =) haha den kvällen var lyckad pinsamt värre dock var det inte min bil som tur var ... Mvh Teres |
|
|
Jag har oxå krängt av däck.. bakdäck.. men inte på bmw utan jag hade en Helfräsig Fiat 127 Berlina -77 med 135/80/13 på. var å sladdade satan med den och skulle dra en handbromsvändning! så förstår ni resten. :) ---------------------- King of the road |
|
|
när jag i höstas skulle byta till vinterdäck :( så uppmärksammade gummimojen mig på att det fattades en stor bit av drivbanan på innsidan av högerbakhjulet, hade kvällen innan haft pedalen i botten mellan Tälje och Norrköping.... när han släppt ur luften så tog han en nyckel och tryckte igenom den....numera kollar jag däcken men jämna mellanrum. Frazze |
|
|
2001: punka på 528i e28. Körde på en vass sten i lite för hög fart på en grusväg. Dumt gjort av mig. 2002: punka på Fiat Uno Turbo i en rondell, måttligt kul. 2003: körde med min Fiat 128 -77 då hjulet(däck, bromsar och hela kittet) vek sig. Rosten hade tyvärr tagit hela hjulupphängningen bak. Det blev skroten för den bilen. Det är mina punkteringsmeriter ;) ______________________________ Min f.d. 735iA -88 Länk |
|
|
Jag körde på nått så konstigt som en propp till ett handfat , gissa att man blev förvånad. En annan gång så lyckades jag klämma ventilen mellan en trottoarkant och navkapseln, då blev däcket snabbt tomt. º!º |
|
|
Fick punktering på bakhjulet i 160km/h i Danmark 1990. Bilen var en Merca 230 som var lånad. Vad som hände var att däcket konstigt nog inte expolderade utan den sa poff och så började bilen vingla. Jag släppte genast gasen utan att bromsa och ju mer farten sjönk dessto mer vobblade bilen. När jag var nere i lägre hastighet så kändes det som att jag körde på en spikmatta. Ingen olycka inträffade och jag kunde lugnt byta däck på vägkanten men efter kontroll av det söndriga däcket såg jag att det var helt blankslitet. Efter det fick man sig en rejäl tankeställare om vad som kunde ha skett och är väldigt noga med däcken på mina egna bilar. |
|
|
Intressant Stout Jag fick punktering i 130-140km/h en gång för många år sedan. Bakdäcket exploderade och luften var full av gummiflisor kunde jag se i backspegeln. Inte så dramatiskt utan bara lite ostabilt under inbromsningen. Däcket hade fått stryk en vecka tidigare då hjullagret gått och det blivigt mycket varmt. Ibland undrar man ju vad som skulle hända vid en framhjulsexplosion. Någon som varit med om en sådan och kan berätta hur det är? När man har varit uppe och nosat på 300km/h på autobahn och sedan saktar av brukar man ju fundera lite.... |
|
| Lite pys punkor samt en a la Stotu i ca 100, samt legat bakom 24meters ekipage när ett av däcken på dollyn exploderade och jag missade att få halva slitbanan i rutan med ca 90 cm.. ( bråte överallt när däcket smällde flög plast skärmen runt oxå med...) då var jag glad att jag INTE låg 3mm bakom och pressade för omkörning.... | |
|
farsan smällde ett bakdäck i ca 225 med en mb1902.3-16v+amg (225hkr) när han låg och racade (stavning?) mot en annan vass bil, då var han inte stöddig, men lyckades få stopp på bilen som tur var Behandla din bimmer som du själv vill bli behandlad... |
|
ant |
Gasar-Magnus: exakt samma sak har hänt mig! jag låg bakom en danzas tradare 24m på e19 utanför västerås. det small rätt bra kan jag lova, slitbanan flög ut mot vägkanten som tur var. vad som kunde ha hänt om den lagt sig i vägen för mig vill jag inte veta.. underligt nog så lyckades jag klara mig helt från skador på bilen, hur det gick till vet jag inte heller. allt gick så fort. någon punka har jag aldrig lyckats "köra på mig" men jag klarar mig till vidare utan denna erfarenhet. ========== Länk "bra att ha länk" Länk |
|
Hej Jag har kört genom sahara utan en enda punktering! Vi hade 3 oanvända reservhjul. Det var visserligen i en peugeot 504 -77 Länk |
|
| Har kört om en långtradare som bakdäcket smällde på,jag sket på mig+ att jag fick hela däcket över bilen.Måste säga att det smäller något för j-ligt när något sådant händer. | |
|
Själv har jag lyckats få punka två gånger, och de inföll samma dag... Som tur var kastade jag in ett nytt däck i skuffen när jag var hemma första gången så jag slapp stå utan... Sen har jag krängt av ett par sulor också, ena gången med min mors bil och givetvis så var hennes reserv helt utan luft också så det blev till att knalla hem.... |
|
|
Jag har en stor bult mitt i slitbanan på vä fram däck. Jag sa många vackra ord när jag upptäckte det hela :/ |
|
|
Jag har en stor bult mitt i slitbanan på vä framdäck. Jag sa många vackra ord när jag upptäckte det hela :/ |
|
|
Lyckades med att skära upp både fram och bakdäck på en Opel när jag umgicks med en refug. Körde värdetransport vid det tillfället. Ropade på radion att jag hade punka, då sa dom ta reservhjulet, jag sa det var på två däck... dom blev inte glada kan jag säga. /Stefan Länk |
|
|
Kom att tänka på en incident som inträffade för 6 år sedan. Ligger i ytterfilen av två. Vid sidan om mig ligger en BMW 740 och ska plötsligt köra om bilen framför men ser inte att jag ligger nästan jämnsides med honom. Jag reagerar snabbt eftersom jag inte vill ha hela sidan demolerad och girar till vänster, vilket resulterar i att bilen kör emot en avgränsing av gatstenar och båda fälgarna tar stryk och punka på båda hjulen. Snopet var det men BMW:n tog på sig skulden och betalade nya 2 fälgar och 4 nya däck på min dåvarande Toyota Carina II. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.