AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.153

Waxmaster !

Läste om Hassos å Askens vaxning, dom fick ett bra resultat med en lätt modifiering av en waxmaster, fungerar micros pro-flex maskin lika bra som waxmastern eller blir det kanske rosor efter pro-flexén

Efter vad jag testat själv så blir det inga rosor efter någon maskin,endast maskinförare som orsakar rosor.
Jag är en av dom som kan få rosor med vilken maskin som helst och har en kompis som fick nybilsresultat på E30n för ett gäng år sen med en vinkelslip med skumgummitrissa.

Henrik
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Som amatör så kan jag bara rekomendera en occilerande maskin typ den som jag själv använder eller nån annan. En roterande är lite för "farlig" att använda då det väldigt lätt blir polerosor och bränd lack om man inte är väldigt försiktig.
Jag ska köpa mig en beg roterande maskin av en lackpolare som ska byta, men då har jag sett hur han går tillväga och handhar denna maskin.
Hur micro proflex är vet jag inget om men den funkar säkert bra , Var det den maskinen som var en kopia tillverkat på samma fabrik som gör Smartabs dyra maskin ?? Så är den säkert bra

///MVH Hasso
Länk

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej

Henrik..... det går inte att få"nybilsresultat" med rondell och skumgummi trissa...... 4000-5000 V/Min och trissa?????

du blandar nog ihop begreppen, det du har sett måste vara en polermaskin som i vissa utföranden kan se ut som en vinkelslip.

Inte ens jag med 8 år bakom polermaskinen skulle klara detta...en touch på lacken i den farten och den är bränd., gjort på 0.05 sekund.

En bra ide i det nu uttjatade ämnet "polering" är att använda sökfunktionen, där finns allehande erfarenheter och tips.

Mvh
Skalman (Lack o Rec)
skalman vad tror du om micros maskin, den som är en kopia på smartab´s äe det lätt att bränna lacken med den åxå

mvh Tomas

PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
Pro Flex är oscillerande och som sådan ger den mindre risk för att bränna lacken eller få polerrosor. Se dock till att vara försiktig vid hörn och kanter, inte trycka, ej köra för länge på samma ställe OCH inte använda starkare medel än vad som behövs. Då bör du vara säker.

Börja alltså att testa med ett svagt medel och är du orolig för att gå på ett tuffare så testa först på ett undanskymt ställe (tex idiotkör på lack vid dörröppning eller liknande och se vilket resultat du får).
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej KTM

Har ej hunnit kika på denna maskin, men är den bara lågvarvig så skall det inte några problem att få till en lyster som du är nöjd med.

En lämplig maskin bör ligga på 1200--1800 v/min och vara steglös. Låt maskinen jobba av egen kraft och använd inget tryck för att få den att ta bättre. Välj ett lågaverkande "fin" polish när du polerar så minskar risken för fatala misstag. Ta det lugnt, polera ett område i taget...gör en paus..torka av ytan med en 100% frotte handduk mellan varven. Detta för att du skall få bort det oxider och föroreningar som polishen lyfter ur lacken.

Tänk dock på att bilen kan vara recondad förut och därför har tunnare lackskikt, dvs den blir ju inte tjockare ju mer du polerar.

Kolla "sökfunktionen" massor av bra tips och råd där....

Mvh
Skalman (lack o Rec)
skalman
Jupp,förmodligen en sådan då,okunnigheten är stor hos mig när det gäller polering,tur det finns sådana som kan.

Henrik
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
#RODNAR#
Skalman, om maskinen ska vara steglös och ha ett varvtal på 1200-1800 är nog inte maskinen på micro så "säker" den är inte steglös å den har ett varvtal på 3200. kolla in micro.se å kika lite nämre på den....

mvh Tomas

SKALMAN vilken och var kan jag köpa den maskinen som du beskriver.

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej igen!

Makita har en bra och prisvärd polermaskin, du får dock räkna med att betala mellan 3000-4000 men då har du en maskin som klarar av riktiga proffsjobb, den är dock ej oscillerande vilket gör att det kräver lite mer av den som håller i maskinen.
Maskinen hittar du hos närmaste välförsedda elmaskin försäljare.

Mvh
Skalman
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
KTM... Har kikat på den maskin som micro har (på bild) kan inte tänka mig annat en att den är steglös med maxvarv på 3200.

Kan nog funka för normal användaren.

Adios...
skalman
PT
351
PTR
318i -03 (2:a bil)
Vad jag har sett kan man inte ställa varvtalet - den är ju identisk med Smartab Smartool; vad gäller för den?
travolta
funderar på om man kan köpa polerhätta till flex maskinnen ngn annan stans än micro? typ smartab? kanske inte privatperson?

208
nöjdet
530d Touring-99
på Smartab Smartool kan man inte ställa varvtalet inte på cyclo heller. men dom är mycket lätt arbetade.

Länk
Ro
36
Roberts
M3 coupé -96
micros maskin är oscillerande och ger 3200 varv. ni blandar nog ihop med roterande polermaskin som bör ligga någonstans mellan 11-1800 varv. micros maskin funkar lika bra som cyklo, har kört med båda. 3200 varv e ganska lagom för en dubbeltrissig oscillerande maskin för att lägga på vax eller lackförsegling med.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.