AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.148

Kylarvatten i kupén, något läcker?

Vad har hänt.
Har fått en liten pöl på passagerarsidan av kylarvatten, något läcker.
Kan det vara värmeväxlaren eller någon slang eller annan pryl? Någon som vet? 320i -89 21000mil utan AC.
Erfarenheter efterfrågas. Det känns som att halva bilen måste plockas isär för att spåra exakta felet.

Arggghhhhh.....

PeterB

Länk
mc
460
mc_fox
328i Limo -96
318i Touring -01
Brukar vara värmepaketet som har spruckit eller slangbrott.
celcius01
Det är med all sannolikhet O-ringarna i värmepaketet som torkat sönder.

Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Gissning på spricka i värmepaketet.
Been there done that...
Bra jobbigt att byta själv. Du får riva halva instrumentpanelen om jag inte har fel. Jag lämnade in bilen då jag fick förklarat för mig av en som hade gjort det att det var ett mindre helvete.

Bitte benutzen Sie die Suchfunktion.
Har spanat och plockat isär.
Det har läckt i skarven på själva "luftbehållaren" som innehåller bl.a cellpaketet. Sedan har det runnit vatten som ett uppånerpåvännt T över kardan tunnelen.
Byglade bort vattnet in i kupén med en slang i motorrummet, så nu går det inte in mer vatten i allafall.
Har även plockat loss det ena röret (det med termostaten). Det andra röret in sitter skruvarna djäkligare till, men jag tror att det går.

Cellpaketet är nog reletivt enkelt att få loss skruvarna till, men hur jag skall få ut det har jag inte listat ut ännu.
Rattstången är grymt ivägen och pedalerna med. Jag hoppas det går att vrida på något sätt.

Någon som vet???

PeterB

Länk
Len
Finns tidigare trådar om detta, bara att leta.
Ett tips är dock att du förmodleigen måste lossa hela den stora plastbox där värmeelementet sitter, en del skruvar kommer man åt bakom en täckplåt i motor-rummet (torpedväggen).
Man måste lossa mittkonsoll et.c. , för att kunna dra plasthuset bakåt och sedan dra ut värmelementet förbi pedalerna.
Ett tips till är att lossa det plaströr som går från torpedväggen och bak till elementet, det sitter en elektromagn. ventil på den (vattenventil). Betydligt mindre arbete att lossa detta rör först och kolla det, ibland kan det nämligen spricka.

När det rullar så rullar det!
Och när det rasslar så kostar det.

len
Då var det utbytt.
Lossade på:
1. alla konsoller i biler runt instrumentpanelen
2. ingående kylarvattenrör (hade byglat kylarvatten tillförseln i förvag.)
3. instrumentpanel lossade 4 bult
4. torpedtäckplåten över fläkten
5. fläkten med luftstyrningar (detta för att få "svängrum")
6. hela plastboxen med 4 muttrar
7. centrala luftstyrnmingen i kupén
8. alla virar släppte jag loss (även detta för att öka på "svängrummet")
9. slet och vred det knakade men tillslut så fick jag bak plastboxen så långt att det gick att få ut cellpaketet.
10. använde nya o-ringar på utbytesenheten.
11. grymma problem att få tillbaka plastboxe i rätt läge igen, detta berodde på en plastkant vid torpedplåten som kom omlott på fel sida. Mycket lurigt även "pinnbultarna" som kom upp genom torpenden kom på sniskan vid något tillfälle.

over and out

PeterB

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.