|
|
|
|---|---|
| hur märker man att lambdan är kass? | |
| ingen som vet? | |
|
Mät ! Koppla in en multimeter på signalkablen när motorn är varm. På tomgång ska lambdaregleringen vara igång och då kommer signalen ligga och pendla mellan 0,1-0,2 och 0,8-0,9 V. Signalkablen brukar vara grå har jag för mig. |
|
| hej, jag har presis varit ute och mätt med varm motor, den gav ca0.8v, men när jag höll bilen på ca 2000varv där min motor går dåligt (misständer och skjuter) så visade multimetern 0volt, skall den det eller är det lambdan som är dålig, fick inte loss den på min andra bil så kunde inte pröva den. | |
|
Lambdan ska gå fram och tillbaka mellan 0 och 0,8 V eller nåt i den stilen, annars reglerar inte sprutet bränslemängden. 0,8V är fett och det ska den inte visa på tomgång. Vid 2000 varv så är det möjligt att du måste köra bilen för att få en vettig belastning att mäta vid. Men 0V låter ändå fel så här på rak arm. |
|
|
och om inte bränsle mängden regleras vad kan då felet var? den bara började misstända och skjuta mellan 1000-2500V, den går rent på högre varv dvs 3000v och uppåt, har prövat byta det mesta, men utan resultat. ,det kom över en natt att den började misstända. någon som vet? bytte fördelarlocket, men det hjälpte inte. har bytt luffmassem,bränslepump,filter,bränsletryck regulator.tändspole/kablar,databox,fördelarlock/rotor,samt även givaren från remhjulet. men det hjälper inte |
|
|
Kan detta vara till någon hjälp?Länk Tyckte det var särskilt intressant att om sensorn inte skruvas i helt så överhettar den och går sönder... Mvh Björn |
|
| den sitter fast, och har gjort det, men hur reagerar bilen om den inte funkar?! | |
|
Uttömmande diskusion om detta här: Länk Mvh Björn |
|
| Jag vet att på min förra bil (volvo i och för sig) så gick bilen ryckigt vid jämn gas. Speciellt om man har låga varv på motorn. T ex när man ligger i 50km/h på fyrans växel. Bytte lambdasond (syresensor) och problemet var löst. | |
| förhjd tomgån högre co Halt osv | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.