AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
877

Missljud i höger bakhjul, det bumper konstigt?

Ju
123
Jurgen
Bmw 320iA -93:a

MB Clk Cabrio -00:a
Tjena alla BMW fantaster, jag har en liten fråga till er! det är så här att min bror äger en E36 316-98, och idag så körde han för fort över en vägbula, för snön gjorde att han inte såg den.....

Inuti bilen så hörs det ett klonkande bräckligt ljud från höger bakhjul, precis som om fjädern eller nåt var knäckt.

Vi hade av hjulet och kollade men vi kunde inte se så mycket. så jag undrar vad det kan kan vara, kanske att fjädern e knäckt eller något annat?? någon som har haft liknande erfarenheter och kanske vet vad det är!

Tack på förhand/JURGEN!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Troligen övre stötdämparfästet som har gett upp! Inte helt ovanligt på E36:or.

Dessbättre är det både billigt och relativt lätt att fixa....

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ju
123
Jurgen

ok då e det kanske det som har lagt av. för det hörs som om en fjäder e knäckt, jag har hört hur det hörs på enn annan bil..... men då kanske det e stötdämparfästet istället?!........ Tackar för ditt tips Johan B!
Ju
123
Jurgen

är det svårt att byta det själv eller ska man låta en verkstad fixa det?!
Nästan lika enkelt som att byta hjul,både fjäder och dämparlagring bak.
Ut med inredningen i bagaget och lossa 3st muttrar (dämparlagringen och dämparen)hissa bilen och byt lagring,sänk och bulta fast.
Fjäder samma fast du kan lossa dämparen vid nedre infästningen istället,hissa tills fjädern är avlastad,byt,sänk och bulta fast.

Henrik
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag har inte gjort det själv, men min bror behövde byta övre stötdämparfästet på sin E36:a och det kostade inte så många kronor på verkstaden.

Tror nog att det går att byta relativt lätt själv om man har en reparationshandbok.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.