AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
638

Vilken e38 skall jag ha?

Letar efter en e38. Vilken är trevligast? Funderar på 740 men ser att 750 i Tyskland vräkes (!) bort. Varför? Vågar man satsa på en sådan? 740 från '95 med 4,0 eller bör man lägga till för en nyare med 4,4? Tjänar man på Tysklandsimport? Har en begränsad budget. Tacksam för svar nu när min första BMW skall inköpas.

Asken (AutoPower)
Länk
Det finns en hel del bilar i SVerige redan men satsa inte på de billigaste exet om det inte är en välskött långmilare. Det blir nog dyrare i längden. 4.0 drar ca 1-1.5deciliter mindre per mil jmf med 4.4. Rekommenderar 4.4 pga vridet. Använd sökfunktionen ovan och sök på tex E38 AND 740 respektive E38 AND 750. Då har du nog att läsa hela kvällen:) Akta dig för mätarskruvade bilar och oseriösa bakgårdshandlare. Begagnat och importguiden till vänster kan vara nyttig.
Mvh
Asken
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Ett råd på vägen. Har du en starkt begränsad budget bör du kanske inte en E38 750,,,och möjligen inte en E38 740 heller, kanske inte en E38 överhuvudtaget.
Det är underbara bilar men också utrustade med en mängd elektronik och andra trevliga tillbehör. Och det KOSTAR att reparera och underhålla i ett bra skick.
Se därför till att kalkylera med en underhållsbudget per år utöver inköp och drift så blir det lättare att fortsätta njuta och le av den underbara upplevelsen det är att köra en av världens vackraste och bekvämaste vagnar.
ho
432
hombre
750iA 1991
Orden begränsat budget och BMW 7 serie passar inte ihop. Om du inte är beredd på veldigt höga underhållutgifter låt bli.
Felsökning och underhåll av V12 är långt dyrare än på andra motorer. Att de skulle tåla mer och aldrig behöva nya topppackingar är också fel, V12 har samma problem som 6:an som var förlagan fast mer än dubblet då styrsystemen också kan krångla.

AT
56
ATG
528iA Touring-98
BMW C1 Executive-02
Sail,

Funderar också på en e38 740 i framtiden, och har tittat
på beg e39 tillika (528-535-540).

Min fråga till dig som jag ser har en e39, 00:a är:

Om du jämför 740:in mot e39:an vilken bil känns bäst att
köra och ge mest för pengarna som begköp?.

Tycker du Inredning etc är finare på 740:in trots en äldre konstruktion/bil ?.

I korthet vad får jag och får inte jämfört med e39:an ?.

Det hade varit kul att få din åsikt då du verkligen kört båda
och kan göra en "rättvis jämförelse".

Tacksam för svar av dig.

MVH ATG

po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
ATG, Jag äger ingen 39:a men har dock grundligt "rattat" de flesta motoralternativen. Min åsikt är att skillnaden mellan 38:or och 39:or framförallt handlar om kupéutrymme. Det har man gott om i 7 serien men inte i femman. Vikten är ju också en skillnad som i synnerhet är påtaglig i en fullmatad 750, (den är dock väldigt spänstig i jämförelse med klasskamraterna).

Vilken som är bäst att köra är en smaksak, vilken du än väljer så får du garanterat körglädje på köpet. Man får den mest påkostade konstruktionen och nästan alltid mest utrustning för pengarna om man väljer en sjua, så om man prioriterar detta kan man väl säga att 38:an ger mest bil för pengarna.

Kvalitet och konstruktion på inredning är också väldigt lika.
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
ATG: Kolla mailen
AT
56
ATG
528iA Touring-98
BMW C1 Executive-02
Tack ska ni ha både Sail och Powertoy !!!,

Era åsikkter är mycket värdefulla för en som tvekar mellan dessa
två bilmodeller/karossmodeller.

Vad jag sedan tidigare kommit fram till är "ungefär" vad ni säger
dvs att en tex 740 95-98 är kanske den mest "prisvärda begköpet man kan tänka sig i bmw kretsar". (beroende på personliga prioriteringar helt klart).

Era åsikter har gett mig kött på "benen " vad det gäller mina egna åsikter så jag får innerligt tacka er för ert intresse, och tid för mina frågor.

När tiden är mogen blir det nog en 735 eller 740 för min del.

MVH ATG

Alltså med begränsad budget menar jag att jag inte kan köpa en '99 eller '00, svensksåld med 1000 mil på mätaren. Får väl hålla mig till '95-'97. Är det större bekymmer med 4,0 än 4,4 mer än sämre vrid och avsaknad av steptronic? Annat man bör tänka på vid val av motor?

Scheckheft
Hej, köp en 740 med M62 motorn (4,4l). Bättre vrid. Har heller inte hört talas om att bultarna till oljepumpen ska vara lösa (problem hos 4,0 l motorn)
Automatlådan/steptronic =byt olja. Är nu inne på min andra 740. Underbar bil + motor. 750 känns för min egen del som lite "overkill". Nu får jag säkert alla 750 ägare på mig ;).
Du tjänar kanske inte så mycket pengar på en import från Tyskland men urvalet är större och chansen att du hittar rätt bil med rätt utrustning ökar.

Lycka till

/Scheckheft

Länk
FolkaaN
söker du fin e38 kan du köpa vår 95:a 740 finns i bmwbörsen !

BMW = The biggest the best, better then the rest
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.