|
|
|
|---|---|
|
tjenare.. det är så här att ja har sänkfjädrar till min BMW men bara bak, dom ska sänka 60mm.. nu tänkte jag höra hur mycket ja ska kapa framfjädrarn för att det ska stämma överens med dom bak.. hur många varv?? (obs kapningen fram ska bara sitta tills ja får råd med riktiga sänkfjädrar) //jocke | |
|
Det är väl bara att mäta upp 60mm i höjd på fjädern när den är lös och sedan kapa där, kan väl kanske röra sig om ett halvt varv till ett helt kanske? Personligen skulle jag avstå tills jag hade pengar till riktiga fjädrar. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Håller med Hubbe kapa fjädrar är ingen "höjdare" fjädrar är ju tillverkade på olika sätt och har olika "härdning" och progressivitet beroende på vilket syfte de ska ha. Bysmedsmekanikerstuket är inte att rekomendera. Köp riktiga fjädrar som är avpassade till fjärdingsvägen i förhållande till den sänkning som ska utföras. ///MVH Hasso Länk |
|
ja ville inte ha svaret på om ja ska ha det eller inte.... att man inte ska kunna hålla sig till topicen utan att det ska spåra ur. //jocke |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Ursäkta om jag försökte att få dig att låta bli att göra dumheter:)) ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso: Jag har hittat på dumheter många gånger :- ) Kan inte hålla räkningen på hur många fjädrar jag har kapat... Visst är det dumt, men då var man ung och oförstående. Nu till Jockes fråga: Tror inte det räcker med ett varv. Jag brukar kapa 2-3 varv och på så vis få en sänkning på 50-60 mm. Då måste mäta när fjädrarna är ihoptryckta på bilen. Då kan du mäta 60 mm ner (eller vad du nu vill) och sätta ett märke med en penna. Kapa och sätt tillbaka. Nackdelen när man kapar så mycket är att fjädrarna förmodligen kommer att släppa från övre fjäderskålen när man hissar upp bilen. Detta kommer att medföra ombes. hos SBP, bara så att du vet... Jag vet defintivt... /Kidde Äkta körglädje finner man i en BMW... |
|
|
Problemet att dem släpper från fjäderskålen brukar jag lösa med rörklämmer som håller fast fjädern, brukar funka ganska bra... Lätta inte på högerfoten! Länk |
|
| Jag kapade framfjädrarna på min förra bil. En 320i Coupé -93. Blev jättenöjd. Det varade i ca två veckor sen gick den ena fjädern av och slog sönder halva fjäderbenstornet. Då var jag inte riktigt lika nöjd längre. Såhär i efterhand önskar jag att jag hade låtit bli med sådana dumheter. Det hade blivit mycket billigare att köpa riktiga sänkfjädrar direkt. | |
| OM du nödvändigtvis ska (måste) kapa så kapa i nederkant av fjädern. Detta för att fjädern där ligger i en "skål" vilket gör att den inte hoppar ur så lätt. Sen BÖR du snedslipa änden så att det hjälper fjädern att ligga rätt i skålen. Detta är ett måste om man ska kapa fjädrar. Gör du så här så brukar det funka hyfsat, men väghållningen kommer att bli helt kass om du börjar att pressa bilen, Jag vet. K. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.