AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
428

bmw eller volvo!

har just nu en bmw 320ik från 88 med 13600 mil på mätaren (ärliga). men har nu fått ett förslag att köpa en volvo 850 glt från 93 automat. Vet att bmw har ett bättre motorljud å så vidare men funderar ändå på att byta. tänkte bara höra om några av er har några erfarenheter om just volvo 850 glt. så va lite snälla å ge mig lite synpunkter på vad ni tycker.

en av mina polare har redan hotat med att säga upp vänskapen om jag byter....

e man bmw frälst så e man!!
// PP
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Du kommer ångra dig djupt....
Det enda som är bättre med hissingetraktorn är komforten och utrymmet är större.
Men att de finns folk som påstår att 850 är en körglad bil kan jag inte förstå, nästan lika träig som en 240...

Att sakna en e30 är inte lätt, jag vet själv....
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, Volvon är nog rätt mycket modernare konstruktion i alla avseenden!

Men du skall nog ställa frågan om Volvo på Volvoentusiasters hemsidor......

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Känns som en lite haltande jämförelse.
Jämför med vad du kan köpa för BMW för volvopengarna så blir det rättvisare
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Åkte farsans 850 glt -96 en hel del förut med lite lull lull och sånt. Väldigt rolig att köra och håller mycket bra kvalitet och känsla. Växellådan var lite träig men motorkaraktären är väldigt skön!

Jämfört med 325:an så är såklart växellådan klart mkt skönare i 325. Motorn är väl ungefär likvärdig. Mycket bättre bottendrag i 325 dock. 6:an låter fint men femman låter ju oxå skönt.

Tyvärr är ju 850:in en på tok för vanlig bil!
Totalt sett är ju 325:an en roligare bil att köra.
Jag tror 850in hänger av en 320 ganska lätt.
Men nu var det väl aut på denna? Då blir det nog lite jämnare.

Är priset rätt så kanske man väljer Volvon. Men din bmw verkar ju fin så håll kvar vid den om du trivs med den!

mvh

ska iaf åka å kolla om den e något man kan åka runt i utan att skämmas.. hehe. e ju väldigt nöjd med bmw:n men måste ändå sälja den innan lumpen så varför inte byta till en lite mer "vättig" bil.
men kommer sakna vägegenskaperna å ljudet från sportsystemet ordentligt!!
Bmw bygger världens sexigaste motorer!! hehe
//PP
sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
Går väl inte direkt att jämföra dessa 2 tycker jag. Svag punkt på dessa är dock automatlådan, och som dom flesta automatlådor dyrt att laga.

sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
Nu gick det lite fort......., lådorna på volvo menar jag.
Ei
656
Eivind
E46 316 M-sport touring 2005
Les här: Länk

självklart kan du köpa en volvo, men när du är färdig i lumpen blir det väl en BMW igen?

En gång BMW - Alltid BMW
mi
51
michalo
320i -01
ärligt, varför ha en traktor om man inte e lantbrukare?

låter konstigt att han vill byta sin 850 glt-93 mot din 320-88...skiljer ju ganska mkt i värde på dom,själv skulle ja va lite misstänksam om allt verkligen är okej på volvon...
Ei
656
Eivind
E46 316 M-sport touring 2005
Hehe.. sant det. Själv har jag aldrig och kommer at köpa nåt annat enn BMW. Toppen kvalitè och presisjon i mina ögon.
Jag skall inte lägga mig bort i vad andra köper.
Men Volvo > BMW = 100 steg framåt.
BMW > Volvo = 200 steg bakåt...
LazerEye.
sa inte han vill byta. bara att jag fått ett erbjudande att köpa. jag kanske formulerade mig lite konstigt. Volvon står mycket högre i värde än bmw:n.

Eivind

självklart blir d bmw efter lumpen! finns inget annat märke som gör så gryma bilar.
men som sagt så ska jag bara ha den medans jag ligger inne så morsan eller farsan kan använda den som dom vill. litar inte riktigt på dom så dom får inte röra bmw:n.. haha.
Det e ju min ögonsten som!!

//PP
St
21
Stadler
318iA CAB -95
Har precis sålt en 850 glt -95 aut. För att jag ville ha något lite mindre, inte så mycket "familj" och framförallt, en cabriolet.

Hade bilen i 2 år och den gick jättebra. Säker, bra komfort, ingen värstingmotor, men tillräcklig. Inget som "krånglade" (typ airbaglampor som lyser som default!).

Så jag bytte inte för att jag inte ville ha volvon. Det är två helt olika bilar, så det är väl vad man är sugen på för stunden...
Håller med om att den är onödigt vanlig, men du får en bra bil om du köper den. Som före detta taxichaufför vet jag att de rullar 100000 mil om de bara servas ordentligt!

Lycka till...
Visa användare
18
Fezoj_80
320IK -88
just 92-93 e väl ingen höjdar bil...men dem senare e bra...(jobbar på volvo) får man in en sån som gått lite längre så ser man direkt vilken "skitbil" de e..men de e ju min synpunkt som skruvar me dem... men helt klart en senare årsmodell e jätte fina tycker ja bra motorer hyfsad prestanda å bra komfort...men så e de nog me dem flesta bilar... dem första årsmodellerna av en bil e int allttid så bra kanske!!! + sen e 850 (92-93) mycke dåligt isolerad!!!! men åter igen...ja har kanske en annan åsikt pga att ja skruvar me dem rätt ofta å ser på dem med en annan synvinkel en dem/ni som kör dem!!!

Some men do not accept the rules. They create their own!
Fezoj_80

men vad ska man tänka extra på med en glt automat -93?? Brukar det vara något standard fel som man ska vara extra uppmärksam på eller e d det gamla vanliga att lyssna å känna så allt verkar stämma?

//PP
Visa användare
166
touringthomas
528ia Touring-98
Jag har haft 9st Volvo 240-745-945-855-v70 Tycker att det är bra bilar men BMW är roligare. just 93-an har lite tråkig front,maskinellt brukar dem vara bra. Tror att kamremmen skall bytas ganska ofta på glt-93.Ac brukar vara läck på,lägesväljaren i lådan glapp(myckelt enkelt att själv byta) Övre motorkudden+vevhusventslangen.Detta har hänt på mina bilar som iofs gått ganska långt.Men är den fin så är det nog ett bra köp.Lycka till!!
Visa användare
18
Fezoj_80
320IK -88
Jo de stämmer rätt bra de du sa..sen om de finns mölighet så kolla under å så...kolla ev. läckage! sen kolla vid provköring så den växlar normalt å så!! Å kolla AC:n de kan bli dyrt annars... Kondensor (ink. fyllning (på volvo) ) 4000kr Evap. 8000-9000kr ! så de kan bli rätt dyrt!!

De som typ e "standard" på S/V70/850 vid servicar e bromsar bak...klotsrana "rostar" fast å då får man byta klotar + skivor..ev. ok å h-backar!!! till en kostnad av någar tusen lappar!! (Volvo) detta då pga att man bromsar för "dåligt" alltså en rejäll inbromsning ibland skadar int då man förhindrar att klotarna kan "sätta" sig!!! Vevaxeltätning e en annan svag sak!! men de kan hända på nya bilar som endast rullat ett par tusen mil!!....så....

Some men do not accept the rules. They create their own!
sorry,missuppfatta dig...
men varför köpa en 850 aut när du kan köpa en E36 för typ samma pris om du nu inte får ett superpris på volvon...
det e ju d att det e ett bra pris av en bekants bekant så att säga. det blir en 325- e36 efter lumpen! det e något som är säkert!! volvon blir mest till övriga familjen när jag e borta, den e ju bättre vardagsbil än min lilla 320i 2-dörrar.

//PP
Perkka
Inte alls tokigt med en 850.. Går bra för att ha en sån "liten" motor (2.5liters 5-a på ca 170hk).. Mkt skön att åka dessutom.. Samt ljudet från femman när den ylar på, är hyfsat skönt..

Mvh Per

"If everything seems under control, you`re just not going fast enough!"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.