|
|
|
|---|---|
|
Tänkte sätt i ett par bättre högtalare än originalhögtalarna i hatt hyllan, inga värstingar utan bara ett par lite bättre. Är det dumt att såga hål i plåten, eller ska jag montera utanpåliggande lådor? Om jag ska ta hål, ska jag ta det där originalhögtalarna sitter eller nån annan stans? mvh / Greger | |
|
Om du är lite pysslig kan du montera paneler som säljs på www.backe.se utanpå panelerna till framhögtalarna och på så sätt få plats med 6.5"-högtalare fram istället. Har själv gjort detta och det är ju betydligt bättre än original. Nu har hag förvisso slutsteg till detta och även nya diskanter men bättre är det! Men kolla på www.bilradiolagret.se och www.mds.se efter högtalare till din bil, där finns mycket att välja på. |
|
Emil |
Det klart engklaste är ju ett par hål. Ska du montera 6x9 är det det ända som fungerar. Dom brukar kräver näligen minst 30 liter för att fungera. Men det är klart bätre att upp gradera framsystemet. Det går lika bra med ett par 5,25" som med 6,5". Med 5,25 kan du ju köra med orginal utagen. Enliget mej ska du inte köpa mds. Specielt inte om du ska köra dom utan slutsteg. För mds är av naturen lite tung drivna. Köp i stället ett par biliga dls. Du bör hälst köpa med separata diskanter. men det är ju klart minst jobb med "koxlar" (diskanten sitter i mitten av högtalren). Gå in på www.nardik.se och klicka på dls |
| hur hänger allt ihop nu då?.....är högtalarna uppe på instrumentbrädan diskanthögtalare?....och de nere vid fötterna är??....i hatthyllan finns tydligen två små tomma hål bredvid där högtalaren sitter fast, är det meningen att det ska sitta små högtalare där?...vilka ska jag byta?...eller ska jag byta alla??.....*förvirrad*..... | |
|
I det stora ljudsystemet till e34:an sitter det 10st högtalare. I hatthyllan sitter det diskant och bas 5,25". Fram i kickpanelerna sitter det bas 5,25" uppe på instrumentbrädan sitter det mellanregister och innanför bakspegeln siter det diskanter. Och så finns det ett slutsteg i kofferten. Men inte låter det något vidare. Du har säkert koaxial högtalare bak och därför inga diskanter. Jag tycker du bör sattsa på ett riktigt framsystem. Helst 6,5" två vägs kit i riktiga baflar eller 5,25 det blir lite mer lättmonterat. Men bör endå sättas fast i en riktig bafel. Gör du en bafel och tätar mot utrymmet bakom så får du en hyfsad bas. Gerhard// |
|
eddie |
Ja har de stora systemet i min bil (touring).Ja har ej byt nånting förutom stereon.Har fixat en grym.Så antingen byt bara dem där bak till PIONEER 6*9 eller stereon.Kan rekomendera Pioneer DEH 8000r.ex De blir SKIT bra.Steget oxå där bak byt den. Montana |
|
Börja med att byta ut framsystemet. Montera gärna 6,5" i kickpaneler (typ de som backe har) nya 4" i instr brädan samt diskanter vid backspeglarna. Se till också så du har en stereo (CD) med bra effekt eller koppla ett slutsteg till framsystemet. Komplettera gärna med en bas bak, så kommer du nog att bli nöjd. Om du vill ha ritningar på baslådor, kan du maila mig på bmw@telia.com för prisuppgift o.s.v OO=00=OO /F.Nilsson. BMW CS:2303 |
|
|
Hur ser stora systemet ut i E34 Touring? Nån låda? |
|
eddie |
Nej har egen låda som sitter bakom ryggstöden.Stora systemet finns de 10högtalare.6 fram och 4 på taket bak Montana |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.