AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.668

Jag har blivit lurad

Sida 1 av 3
je
115
jewe
740 -95 uttagen 96/10
Jag köpte en uppsättning 20" fälgar och däck och fick beskrivet både på telefon och via mejl att allt var i mycket bra skick (däcken var det minst 5mm kvar på enligt honom). Vi gjorde upp ett pris och jag satte in en summa på hans konto resterande belopp skulle jag sätta in när jag fått fälgarna. Fälgarna skickades via bussgods och när jag skulle hämta dom så fick jag inte kolla på dom utan jag skulle först betala (bussgods regler). Jag betalade den resterande summan och fick då se på dom. Det visade sig att två av däcken nästan var slut och att på ett av dom bättre däcken så var det en bula och ett jack så man såg korden. Jag pratade med säljaren som säger sig inte veta om någon skada men lovar att vi ska hitta en lösning på problemet. Jag skulle kolla vad ett nytt däck kostade och sedan höra av mig. Det visade sig att jag skulle få köpa däcken för 4600:- st. Jag kontaktade säljaren och sa att om han betalade tillbaka 4000:- så skulle jag betala resten (jag skulle alltså måsta köpa 4st nya däck och det skulle ge mig en mer kostnad på 14400:- utöver fälg köpet, om han betalade 4000:-). Han ville inte betala den summan så jag erbjöd honom att komma med ett förslag på en lösning. Jag skickar bilder på dom skadade däcken (det visade sig att det var två däck som hade liknande skada), men han hävdade att det inte var dom däcken han sålde till mig och han ber mig att jag aldrig ska höra av mig igen.
Jag skulle alltså ha tagit kort på någon annans fälgar och däck enligt honom. Jag har försökt att ringa honom, men det är bara hans flickvän som svarar och hon säger att hon har hälsat honom att han ska ringa upp mig vilket han inte gör.

Ibland på man så j**la less på oärliga personer. Det är ingen stor summa som jag vill ha tillbaka men det är en principsak när han har lovat att komma med en lösning och när det inte var som han sagt.

Någon som har varit med om något liknande????????

(Det blev nästan en hel roman:))
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Å ena sidan finns ju en undersökningsplikt hos köparen kontra olika uppfattning om en viss varas skick. Gör det enkelt polisanmäl det hela så får du det ur världen. Sen om du får några pengar det lär förhoppningsvis visa sig.
Lcyka till!
Asken
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Du har väll hans adress antar jag... Åk dit och prata med honom, är han inte hemma så kan du ju sitta och vänta på hans garage upp fart tills han visar sig!

Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Om man skickar saker med bussgods, så bor man ju inte nästgårds.
Ring igen och förklara att du tänker polisanmäla det hela. (även om flickvännen svarar) Begär återköp eller prisavdrag.
Det är bedrägeri att ange att saker är felfria och i ett visst skick när de inte är det. Han visste säkert om att bussbolaget inte lät dig inspektera sakerna när de kom.
je
115
jewe
740 -95 uttagen 96/10
Jag har funderat på att göra en anmälan, men det känns löjligt med tanke på att det inte handlar om några stora summor.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Gör det eller glöm det du har nog inga andra chanser att få tillbaka pengarna. Ev fråga en advokat men det lär kosta en slant.
Asken
jewe-att det känns löjligt & att det handlar om små summor gör inget,jag skulle polisanmäla det direkt!!
Vet inte vad du har betalat (inte min sak heller) men förmodligen hade du räknat med att inte behöva köpa däck direkt?
håller med dej,det är helt förjävligt att man ej kan lita på personer!!
je
115
jewe
740 -95 uttagen 96/10
Kul att man har erat stöd. Jag har nästa börjat känna mig som en psykopat eftersom att jag ringt och sökt honom så många gånger.
Jag har säkert lämnat 10 meddelanden till hans tjej att han ska ringa mig, ett flertal mejl har även skickas.
Hu
3.734
Hubbe325
520dAT -08
Skillnaden mellan minst 5mm kvar och tokslut är ju nästan två säsonger, så det är klart du skall ha tillbaka pengar
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Säg att du tänker polisanmäla honom! Om polisen sedan gör något är väl en annan femma. :o/

De flesta människor skulle nog tycka det var ganska obehagligt att få en polisanmälan mot sig..... man vet ju aldrig var det slutar!

Via: Länk ,kan du ju ganska lätt se var personen i fråga bor!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Vilket jävla sv*n!
Polisanmäl iaf, det kostar inget. Det tycker han säkert är otrevligt om inte annat.
Vad trött jag blir av att höra sånt här. :(
Du kommer troligtvis inte speciellt långt med att polisanmäla, förutom att du känner dig bättre till mods.
Du skulle kanske göra följande:
Skicka en faktura (eller räkning) på de 4000 du hade som förslag. Han kommer med all säkerhet att strunta i att betala fakturan. Viktigt är att du i fakuran eller i ett följebrev begrundar varför du skickar fakturan.
Efter någon tid skickar du ärendet till kronofogden (tingsrätten) för indrivning alt. personlig konkurs. Detta kommer att kosta pengar (jag tror 6 -800) men nu är bollen i rullning.
Säljaren har nu en möjlighet att komma med invändningar eller ge f-n i allt. Om det sistnämnda sker så får han en betalningsanmärkning och kommer att få ett rent elände att få lån eller krediter i framtiden. Ett tips är även att påtala detta redan i ditt följebrev.
Om han kommer med rediga invändningar så släpper fogden ärendet, men din säljare blir kanske rädd och betalar tillbaka en del.
Lycka till.
Till att börja med så kan du be en polis ringa till honom....
Sedan kan kolla om du känner någon i närheten av honom som kan prata lite med honom.

Mycke vill ha mer...
li
1.959
liste
535i -89
Börja med att skicka ett sakligt brev till honom innehållande information om vad du anser är felaktigt samt vilka anspråk du ställer.
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Glöm polisanmälan. För det första är det inte att anse som brottsligt att försköna en varas egenskaper så länge det inte
är helt uppenbart att avsikten varit att lura dig på rena pengar.
För det andra så skulle polisen inte ens ta upp din anmälan än
mindre göra något åt den.

Antigen skiter du i saken eller så går du vidare. Du kan skicka
en ansökan om betalningsföreläggande till KFM..(kostar 300 kr)men bestrider han får saken gå vidare till domstol. Eftersom det inte verkar finnas några skriftliga handlingar om varans skick så har du bevisbördan för vad han utlovat om skicket.

Med tanke på beloppet så är det egentligen inte värt mödan..men
för principens skull kanske...

Om du nu ändå skall köpa nya däck kan du skicka fakturan till honom och se vad som händer.
li
1.959
liste
535i -89
Att köpa däck och sen skicka fakturan till honom är bara dumdristigt - det är du som åker på betalningsförläggande samt anmärkning hos KFM om han inte betalar, vilket han självklart inte kommer att göra. Det är inte så lätt för privatpersoner att kräva privatpersoner på pengar som en del verkar tro, tyvärr.

Som sagt - skicka ett sakligt anspråk (det är ingen idé att ta till hotelser eller kraftuttryck) och se vad han säger. Skicka samma brev med två veckors intervall tills du hör något från honom - han tröttnar troligen hyfsat snabbt på att få samma brev hela tiden. Får du ändå inget svar från honom - gå in på Länk eller ring din lokala KFM och kolla vad dom kan göra för dig. Ansökan om betalningsföreläggande kostar som Alexandar skrev 300:-.

Lycka till!
je
115
jewe
740 -95 uttagen 96/10
Jag tror nog att jag ska göra som Thomas Dahlen skriver.

Jag känner även som liste skriver, att det inte är någon mening att ta till hotelser.

Jag gick in på den sidan som Johan rekomenderade men fick inte fram personens adress.

Jag tackar så mycket för alla förslag och lovar att jag ska berätta hur det går.

svardska
Skicka 2 pålitliga morbröder till honom som kan förklara affärsmoral och etik på sydItalienskt vis så ska du se att det ordnar sig.
Allvarligt talat så ska man inte vara så naiv att man gör affärer via Bussgods utan att kolla vad det handlar om...Skärpning!
je
115
jewe
740 -95 uttagen 96/10
Tyvärr så har du rätt svardska, men jag är en sådan person som vill kunna litar på folk.

Jag har använt bussgods tidigare vid liknande affärer och det har inte varit några bekymmer.

Jag ska även fundera på ditt förslag :)

Jag skulle ha funderat på varför han inte gjorde som vi kommit överens om, alltså att jag skulle sätta in pengarna på hans konto efter jag hämtat fälgarna.
Jag hade satt in 10000:- på hans konto innan jag fått dom, så hade jag inte löst ut fälgarna så kanske jag hade blivit av med dom pengarna.

Jag har säkert gjort 50 bilaffärer men har bara en gång tidigare blivit "lurad". I det fall jag blev "lurad" (jag lyckades bevisa att han hade backat mätaren) så slutade det med att säljaren fick köpa tillbaka bilen + att han fick betala mina utlägg.
Det jag vill komma till är att dom flesta personer är ärliga och det gör att man gärna vill kunna litar på folk.
li
1.959
liste
535i -89
Jewe - har du inte hans adress? Maila mig de uppgifter du har på honom så ska jag se vad jag kan få fram.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.