AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
446

Lufta e28 518.

Sj
98
Sjn
518i -88
Hej.

Hur fyller man på kylarvätskan "rätt" på en 518 igentligen? (88)

Hittat bara pluggen för tömning i blocket. och skruvat på den. och sedan fyllt. Undrar om jag missat nått då min tempmätare är stendöd.
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Om jag inte minns fel så fyller du på direkt i kylaren.

/Erik
Do
373
Dodger
3,0S -73
518i -82
518i -84
518i -87
518i -87
535i -89
Finns ju, som sagt, inget expansionskärl på 518 så det ska ju bara vara att fylla i kylaren. Men jag förstår dig, jag har själv haft samma problem med mina som du har med din. I mitt fall så hjälpte det att klämma lite på slangarna och varva motorn lite. Troligen nån luftficka som spökar, under förutsättning att mätaren fungerade innan och att du satt tbx givarkabeln.
Sj
98
Sjn
518i -88
Ja. Funkade innan så. Men jag har bytt topp och fixat så det kan ju bero på något annat också. Men då finns det inga luftningsskruvar nånstans då?

Tack för svaren.
Do
373
Dodger
3,0S -73
518i -82
518i -84
518i -87
518i -87
535i -89
Nope, vad jag vet så finns inga luftningsskruvar. Jag hade oxå haft bort min topp och fixat den när det hände för mig, så troligen är det inget större fel för dig heller. Försök dock fixa det snarast så att du inte kör omkring utan tempmätare...
Jag fick höra av en bmw mekare att , när man ska fylla på kylarglykol , så ska man göra det väldigt sakta och sedan klämma lite på kylarslangarna !
Sedan starta motorn och ha full värme osv.
För det finns inga luftskruvar !!!
Jag gjorde som han så på min gamla bil och det fungerade utmärkt!

Billy B-10
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Man kan även höja bilen i framkant med domkraft ganska högt så underlättar det mycket. Gäller kanske mest sexorna.
Sj
98
Sjn
518i -88
Ok!

Jag får arbeta långsamt och klämma lite här och där samtidigt så går tempen förhoppningsvis upp ;)

Annars så kanske man borde börja att fylla direkt i nån slang och sen montera på den när man fyllt motorn ordentligt för att undvika luft?
Det ska inte behövas !!
Om man tömt allt k-vatten , så ska man fylla på genom locket på kylaren eftersom det inte finns något expansionskärl.
MEN man måste fylla på VÄLDIGT sakta (jag vet det tar tid , men men)
Det är bara att ha tålamod!
OBS! glöm ej att ha på full värme inne i bilen när du statar den , så att det cirkulerar överallt

Billy B-10
ormen
Det brukar finnas en skruv brevid påfyllningshålet på kylaren, den har ett KRYSS-huvud..... så har det varit på alla mina BMW... 320 -85// 318-87// 525-88// 525-92// 318-91..... den lossas lite vid påfyllning, så att det pyser - samtidigt som motorn går o full värme är påslagen....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.